Kończą się prace przy budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu głównym w Olsztynie. W ramach prac powstał także dodatkowy tor odstawczy dla tramwajów. MPK Olsztyn właśnie go testuje.
Kończy się budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu Głównym w Olsztynie. Głównym celem inwestycji było ucywilizowanie nieco otoczenia dworca kolejowego. Ponadto nowe rozwiązania komunikacyjne mają zbliżyć do siebie transport tramwajowy z autobusowym. Poniekąd mają też zapewnić wygodny dostęp do kolei.
W dużej mierze zmienił się już układ drogowy na placu Konstytucji 3 Maja. Rondo zyskało bardziej eliptyczny kształt, gdyż zawrotka kierująca do dworca znalazła się za torami odstawczymi tramwajów, bliżej skrzyżowania ul. Lubelskiej z ul. Przemysłową.
Przy okazji uporządkowano system przystanków autobusowych. Powstał przystanek w postaci dwóch długich peronów w północnej części nowego placu, czyli w pobliży dzisiejszego wieżowca należącego do Przewozów Regionalnych. Na peronach autobusowych Olsztyn zadbał o niezbędne elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w postaci tablic z minutami przyjazdu autobusów oraz biletomaty. Autobusy nie będą już parkować pod budynkiem dworca, tylko na specjalnie przygotowanym placu postojowym przy ul. Przemysłowej. Stąd będą podjeżdżać na przystanek autobusowy.
Jednym z elementów przebudowy placu Konstytucji 3 Maja była dobudowa równoległego toru odstawczego o długości 50 metrów dla tramwajów. Jak podaje Urząd Miasta, realizacja tego etapu jest już zakończona. – Wnieśliśmy już do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Olsztynie zgłoszenie odbioru prac. Tor jest już użytkowany przez MPK – wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa miasta.
Informacje te potwierdza MPK Olsztyn. – Użytkujemy nowy tor jako tor testowy, czyli odbywają się na nim próby eksploatacyjne – podaje Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. Jak dodaje, miejsce zgodnie z przepisami jest jeszcze placem budowy. – I tak będzie do oficjalnego zakończenia prac i formalnego odbioru toru odstawczego. Termin zakończenia robót to kwiecień 2019 r. – informuje.
Marta Bartoszewicz z Urzędu Miasta wyjaśnia, że nowy tor został przygotowany z myślą o drugiej nitce tramwajowej. Według zapowiedzi, po rozbudowie systemu miałyby powstać co najmniej dwie linie tramwajowe.
– Nowy odcinek ułatwia pracę, bo jest więcej miejsca do ustawiania składów i manewrowania, szczególnie w sytuacji wzmożenia ruchu – podaje Stankiewicz. Podkreśla, że torów odstawczych, zwłaszcza na Jarotach, przydałoby się więcej.
Schemat układu torów