Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Olsztyn nie mówi nie opcji na Panoramy i negocjuje więcej czasu na decyzję

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-11-03 15:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn nie mówi nie opcji na Panoramy i negocjuje więcej czasu na decyzję
fot. MPK Olsztyn
Powoli kończą się dostawy Panoram dla Olsztyna. Do miasta dotarło już dziewięć wozów. Docelowo będzie ich dwanaście. Zbliża się także termin, do kiedy miasto musi zdecydować czy wykorzysta zawartą w umowie opcję na kolejnych dwanaście tramwajów. Miasto chciałoby wynegocjować – w związku z opóźnieniami w dostawach – więcej czasu na decyzję.

Kontrakt z tureckim Durmazlarem dotyczy dostawy dwunastu tramwajów dwuczłonowych niskopodłogowych o długości 32,5 metra. Pojazdy o nazwie Panorama posiadają szerokość znaną już z Solarisów Tramino – 2,5 metra. Producent zaoferował realizację podstawowej wersji zamówienia za 107,9 mln zł brutto. Za jeden wóz miasto płci więc 8,99 mln zł.

Jak informuje Michał Koronowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, miejskiego organizatora połączeń komunikacji miejskiej, nowe tramwaje zaspokoją potrzeby na obsługę budowanej właśnie nowej linii tramwajowej. Według ZDZiT na obsługę linii nr 4 oraz 5 będzie potrzebnych łącznie dziesięć wozów w szczytowych godzinach. – Obecnie do obsługi linii nr 1 w szczycie potrzeba sześciu tramwajów, linii 2 – cztery tramwaje, a linii 3 – dwa tramwaje – wymienia Koronowski.

Po dostarczeniu wszystkich Panoram, Olsztyn będzie posiadał łącznie 27 tramwajów. Oznacza to, że pięć wozów będzie służyło za techniczną rezerwę na wypadek nieoczekiwanych zdarzeń lub planowych przeglądów. Doświadczenie ostatnich lat pokazywało jednak, że dotychczasowa rezerwa w postaci tylko trzech tramwajów Tramino – co prawda na mniejszą sieć – była czasami niewystarczająca. Zwłaszcza, gdy część tramwajów po wypadkach czekała na naprawę a inna część przechodziła konieczne przeglądy techniczne.

Olsztyn zawarł więc w przetargu możliwość podwojenia liczby tramwajów z zamówienia. Kontrakt przewiduje prawo opcji na kolejnych dwanaście wozów. Tę część turecki producent wycenił na mniejszą kwotę, bo 98,3 mln zł. Za jeden pojazd wychodzi więc 8,19 mln zł. Dla porównania MPK Wrocław otworzyło na dniach oferty w przetargu na dostawę 24 nowych tramwajów z opcją na kolejne 16 pojazdów. W przetargu wystartowały dwie polskie firmy – Pesa i Modertrans. Na zamówienie podstawowe Modertrans zaproponował 367,8 mln zł brutto, co daje 8,95 mln zł brutto za jeden pojazd. Pesa natomiast zaproponowała realizację zadania za 337,7 mln zł brutto oferując tramwaje za 8,23 mln zł brutto za sztukę. 

Termin na podjęcie decyzji, zgodnie z umową, upływa z końcem 2021 roku. Termin okazuje się o tyle niefortunny, że do tego czasu nie zdoła dotrzeć do miasta cały komplet Panoram, co po części wpływ na to miała pandemia i lockdown. W dodatku nie ma jeszcze informacji, czy miasto będzie miało możliwości finansowe, aby zrealizować projekty rezerwowe, które dotyczą m.in. budowy torowiska tramwajowego na ul. Wilczyńskiego albo przedłużenia w głąb miasteczka studenckiego w Kortowie. Budowa tych tras pociągnęłaby za sobą zapotrzebowanie na większą liczbę pojazdów.

Okazuje się, że miasto nie mówi nie wykorzystaniu opcji na kolejne tramwaje. Co więcej, w związku ze zmianami i opóźnieniem w harmonogramie dostaw tramwajów, Olsztyn chce negocjować z Durmazlarem nowy termin wykorzystania prawa opcji i zawrzeć z producentem aneks. – Rozważamy obie opcje działań. Szczegóły będą jednak znane dopiero później – przekazała Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta.

Na realizację opcji – jeżeli miasto zdecyduje się na kolejne tramwaje – wykonawca w myśl zapisów obecnej umowy będzie miał 12 miesięcy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kolejne tureckie tramwaje wyjadą na tory w Olsztynie

Komunikacja

Kolejne tureckie tramwaje wyjadą na tory w Olsztynie

Przemysław Farsewicz 29 lipca 2021

Jak Olsztyn wykorzysta Panoramy?

Komunikacja

Jak Olsztyn wykorzysta Panoramy?

Przemysław Farsewicz 18 czerwca 2021

Olsztyn. Pierwsza Panorama wyrusza w miasto z pasażerami

Komunikacja

Olsztyn. Pierwsza Panorama wyrusza w miasto z pasażerami

Przemysław Farsewicz 14 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5