Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn. Najpierw analizy, a później decyzja o tramwajach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyn. Najpierw analizy, a później decyzja o tramwajach
fot. PF
Olsztyn zapowiada, że przed dalszymi decyzjami o rozbudowie sieci tramwajowej najpierw przeprowadzi analizę funkcjonowania transportu publicznego. W dalszym ciągu pojawia się pomysł poprowadzenia linii po ulicy Wilczyńskiego, co zamknęłoby całą sieć w pętlę. Na decyzję przyjdzie jednak poczekać do 2027 roku. Tyle czasu dają sobie włodarze na dalsze ustalenia.

Po uruchomieniu nowej linii tramwajowej do osiedla Pieczewo mieszkańcy kolejnych części Olsztyna oczekiwali na doprowadzenie tramwaju, licząc na szybki i wygodny transport. Wraz z uruchomieniem linii tramwajowych nr 4 i 5 temat rozwoju sieci tramwajowej utknął w martwym punkcie. Teoretycznie miasto ma na bardzo zaawansowanym poziomie przeprowadzone przygotowania do budowy tramwaju wzdłuż ul. Sikorskiego, co połączyłoby dwie nitki tramwajowe w ring, ale nowa ekipa rządząca miastem postanowiła odłożyć te plany na półkę.

Znowu analizy

– System transportowy się zmienia. Jesteśmy u progu ponownej analizy transportu publicznego, po uruchomieniu nowych linii tramwajowych nr 4 i nr 5. Na nowo będziemy analizować też przyszłość transportu publicznego w Olsztynie pod kątem rozbudowy siatki linii autobusowych, ale też pod kątem rozbudowy linii tramwajowych. Weszliśmy na ścieżkę rozwoju i będziemy ją kontynuować – deklarował Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna, prezentując dziesięć nowych autobusów hybrydowych zakupionych przez MPK Olsztyn.

Mimo że plany budowy nowych linii od lat są już znane i oceniane przez ekspertów transportu za zasadne, by poprawić funkcjonowanie całej sieci, to miasto zasłania się obecnie potrzebą przeprowadzenia analiz. – Gdzie i kiedy budować, będziemy wiedzieli po analizach, które zamierzamy uruchomić w tym roku. Co jakiś czas prowadzona jest analiza funkcjonowania transportu publicznego. Teraz właśnie się ten okres zbliża. Będziemy rozmawiać z mieszkańcami, bo każda tego typu inwestycja w linie tramwajowe jest zawsze inwestycją bardzo obciążającą dla mieszkańców i uczestników ruchu – wyjaśniał Szewczyk.

Tramwaj po Wilczyńskiego wciąż w grze

Sam, w rozmowie z dziennikarzami, prezydent Szewczyk przyznał, że miast powinno dążyć do połączenia linii tramwajowych w pętlę. – To sprawi, że nasz system będzie bardziej elastyczny i niezawodny. Będziemy musieli do tego dążyć. Jak ostatecznie się to potoczy, wyjdzie z opinii i konsultacji z ekspertami i mieszkańcami. Rozważamy różne opcje, jak ul. Wilczyńskiego czy południowe osiedla, gdzie rozwój transportu publicznego zawsze będzie niezbędny. I poprowadzenie tam linii tramwajowych, co zresztą widzimy po uruchomieniu linii 4 i 5, bardzo ułatwia życie mieszkańcom. Ale budowa powoduje sporo komplikacji, dlatego należy to dobrze zaplanować – podkreślił.

Otóż Olsztyn korzysta z planu transportowego, który został przyjęty w 2012 roku i obowiązuje do 2027 roku. To właśnie ten dokument zawierał szczegóły budowy nowych linii tramwajowych. To dokument strategiczny, który wytycza kierunki rozwoju transportu. – Jesteśmy na etapie konieczności aktualizacji tego dokumentu. Pokazuje on kierunki, w jakich Olsztyn powinien się rozwijać i poszukiwać środków na finansowanie. Pod koniec tego roku zamierzamy uruchomić postępowanie, które wyłoni wykonawcę, który taki dokument przygotuje i na bazie jego będą podejmowane decyzje – przekazał Marcin Szwarc, wiceprezydent Olsztyna.

Co z tramwajem? Będzie wiadomo w 2027 roku

Opracowanie dokumentu powinno potrwać rok. Miasto przy tej okazji zamierza przeanalizować wykorzystanie obecnie funkcjonujących linii autobusowych i tramwajowych. Mają temu służyć kompleksowe badania napełnienia pojazdów i wykorzystania poszczególnych linii. To również mają być dane, które posłużą do opracowania nowego dokumentu strategicznego. Kiedy jednak należy spodziewać się pierwszych decyzji po stronie władz miasta? – Pod koniec 2027 roku dokument musi już obowiązywać, jednak wraz z postępem procesu powstawania, pewne decyzje będą się już zapewne kształtowały. Trudno powiedzieć czy to będzie koniec 2026 czy początek 2027 roku – przekazał Szwarc.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport

Prawo & Finanse

Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport

Przemysław Farsewicz 28 lipca 2025

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Zegar tyka. Olsztyn wciąż nie wie na co wydać środki UE

Prawo & Finanse

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Komunikacja

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2025

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Zobacz również:

Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport

Prawo & Finanse

Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport

Przemysław Farsewicz 28 lipca 2025

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Zegar tyka. Olsztyn wciąż nie wie na co wydać środki UE

Prawo & Finanse

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Komunikacja

Olsztyn. Komunikacja miejska bije rekordy

Przemysław Farsewicz 01 lutego 2025

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij