Partnerzy serwisu:
Mobilność

Olsztyn: ITS mógłby służyć bezpieczeństwu, ale służby się ociągają

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-01-29 15:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn: ITS mógłby służyć bezpieczeństwu, ale służby się ociągają
fot. Jarosław Skórski
Projekt tramwajowy w Olsztynie pozwolił na wdrożenie w mieście ITS-u. To inteligentny system, który pozwala nie tylko umiejętnie sterować ruchem, by rozładowywać korki, nadawać priorytet komunikacji miejskiej, ale także rejestrować poprzez monitoring zdarzenia m.in. na skrzyżowaniach. Mógłby więc służyć także zapewnieniu większego bezpieczeństwa uczestnikom ruchu, jednak jak podkreśla prezydent, tak nie jest. Służby, które mogłyby korzystać z materiałów z kamer, ociągają się, by miejski system przejąć.

Już niejednokrotne pisaliśmy, że projekt tramwajowy w Olsztynie przyniósł rewolucję w mieście. Inwestycja była okazją do wdrożenia wielu pozytywnych zmian. Pasażerowie zyskali nowy układ komunikacyjny, bilety czasowe a także ITS. Inteligentny system staruje ruchem miejskim i nadaje priorytet komunikacji miejskiej. Jedną z części olsztyńskiego systemu ITS jest także monitoring, którego kamerami na skrzyżowaniach steruje Centrum Sterowania Ruchem. Dzięki temu możliwe jest nagrywanie różnych zdarzeń i wykroczeń. Obecnie do systemu ITS jest podłączonych 85 skrzyżowań w Olsztynie. Na siedmiu z nich zainstalowany jest system pomiaru prędkości, a na pięciu rejestratory przejazdu skrzyżowania na czerwonym świetle. Łącznie w mieście funkcjonuje prawie 400 kamer.

Jak przyznaje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, system mógłby służyć zwiększaniu poziomu bezpieczeństwa, jednak wcale tak nie jest. W 175-tysięcznym mieście zarejestrowanych jest blisko 130 tysięcy samochodów. – Mniej więcej jedno auto na jednego dorosłego mieszkańca, sytuuje nas w krajowej czołówce – mówi Grzymowicz. – Od kiedy wdrożyliśmy system ITS, czyli system inteligentnego zarządzania ruchem, mamy zdecydowanie więcej informacji o tym, co dzieje się na skrzyżowaniach i ulicach. Niestety, poraża niefrasobliwość i nieodpowiedzialność, z jaką łamane są przepisy drogowe – przyznaje.

„Chcemy oddać – oni nie chcą wziąć”

Według danych z ITS-u, tylko w jednym tygodniu, od 15 do 21 stycznia 2018 r., jedenaście punktów instalacji ITS odnotowało 10,7 tys. wykroczeń, w tym 30 proc. to przejazdy na czerwonym świetle, a prawie 70 proc. stanowiły przekroczenia prędkości. Co więcej, liczba wykroczeń ma tendencję rosnącą. W porównywalnym okresie, od 27 listopada do 3 grudnia 2017 r., wykroczeń było o ponad połowę mniej, bo nieco ponad pięć tysięcy.

Prezydent Grzymowicz za ten stan rzeczy obarcza bezkarność. Według prawa służby miejskie nie mogą karać kierowców naruszających przepisy, bo może to robić tylko Generalna Inspekcja Transportu Drogowego. – A ta nie kwapi się z przejęciem naszych miejskich urządzeń rejestrujących i wprowadzeniem ich do swojego systemu CANARD – podkreśla prezydent. Wprawdzie dostęp do nagrań z ITS-u ma policja, która może się nimi posiłkować w śledztwie, ale nie może karać mandatem na podstawie zapisu z wideorejestratora. – My nie możemy, policja nie ma prawa, a GDIT – nie chce – konstatuje Grzymowicz. Wskazuje przy tym, że nie chodzi o wpływy z mandatów do budżetu, a w podniesienie poziomu bezpieczeństwa na miejskich ulicach. – Rzecz w tym, żebyśmy jeździli bezpiecznie, szanując przepisy, gdyż od tego zależy nasze zdrowie, a czasami i życie – podkreśla.

Będzie rozbudowa systemu

Miasto jest obecnie w trakcie postępowania przetargowego na rozszerzenie systemu ITS. Zwiększy się liczba kamer, które zamontowane zostaną na kolejnych kilkudziesięciu skrzyżowaniach. Dodatkowo miasto zakupi kolejne biletomaty stacjonarne i tablice informacji pasażerskiej, które staną na przystankach. Nowością jest także zakup programu, który pozwoli na zliczanie pasażerów korzystających z komunikacji publicznej. Zamontowany zostanie w 6 tramwajach i 12 autobusach. Szczegóły zamówienia tutaj. Składanie ofert trwa do 6 lutego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rzeszów: Po usprawnieniu komunikacji o 10% więcej pasażerów

Mobilność

Rzeszów: Po usprawnieniu komunikacji o 10% więcej pasażerów

Witold Urbanowicz 03 listopada 2016

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje

Mobilność

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5