Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn Główny z windami i schodami ruchomymi. Zostaje tunel

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-12-30 11:17
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn Główny z windami i schodami ruchomymi. Zostaje tunel
fot. MJ
Trwa projektowanie przebudowy stacji kolejowej i dworca w Olsztynie. Pojawiają się ciekawe szczegóły w zakresie części, za którą odpowiada PKP PLK, czyli tunelu i peronów. Po zmianach Olsztyn ma szansę zyskać bardzo funkcjonalną stację.

PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały w sierpniu wykonawcę, który aktualnie projektuje budowę nowego dworca oraz modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Celem inwestycji jest stworzenie bardziej funkcjonalnego kompleksu, pozbawionego barier architektonicznych. Jak poinformował Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, dokumentacja ma być gotowa w II połowie 2020 roku. – Zakładamy, że w połowie roku ruszymy z przetargiem na przebudowę stacji – wyjaśnił na antenie olsztyńskiego radia prezes PLK.

Pojawia się coraz więcej szczegółów dotyczących planowanej inwestycji. Przebudowa stacji Olsztyn Główny będzie kolejnym etapem modernizacji linii kolejowej nr 216 Działdowo – Olsztyn. W planach jest budowa nowych, podwyższonych peronów. Znajdą się elementy ułatwiające korzystanie z obiektu przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Prezes PLK wyjaśnił także, że perony na stacji będą również poszerzone. – Zakładamy, że wejście na platformy będzie nie tylko schodami tradycyjnymi. Na każdy peron będą prowadzić również schody ruchome i windy – wymieniał. To powinno znacznie ułatwić dostępność. Prace będą prowadzone z zachowaniem zabytkowych wiat na peronie nr 2, 3 i 4.

Wiadomo już, w którym kierunku podążają kolejarze w kontekście przyszłości obecnego przejścia podziemnego, które łączy perony z budynkiem dworca i miastem od ul. Partyzantów. Obecny obiekt nie spełnia obowiązujących norm i przepisów. Tunel jest zbyt niski, a w momencie intensywnych opadów zbiera się w nim woda. Pierwotnie PKP PLK planowały budowę kładki, która połączyłaby osiedle Zatorze z peronami i dworcem. Teraz coraz częściej mówi się o wydłużeniu tunelu. – Przed nami dopiero wybór wariantu. Skłaniamy się jednak ku opcji pogłębienia, poszerzenia i wydłużenia tunelu do ul. Marii Zientary-Malewskiej – zdradził Ireneusz Merchel. Obiekt miałby być jednak wybudowany w nowym miejscu.

Połączenie dworca z Zatorzem znacząco skróci czas dojścia. Do tej pory podróżni z tej strony miasta musieli korzystać z wiaduktu na ul. Limanowskiego. PKP PLK idą jednak o krok dalej i sugerują stworzenie nowej przestrzeni. – W miejscu, gdzie planujemy wyjście, są tereny zielone. Ten teren aż się prosi, aby został tam przez miasto wybudowany parking z miejscami dla co najmniej kilkudziesięciu samochodów. Odciąży to parkingi sprzed budynku dworca. Wtedy kolej będzie bardziej dostępna od strony Zatorza, ale również Dywit, mieszkańców Dobrego Miasta czy Wadąga. Zachęcamy miasto, by zaangażowało się w nasz projekt. Liczymy, że zadba o interesy pasażerów i mieszkańców – podkreślił Merchel.

W ramach inwestycji wymieniony będzie cały układ torowy stacji wraz z rozjazdami. Ma to związek z koniecznością poszerzenia obecnych peronów. Planowana jest także budowa nowej nastawni. Nowe będą także urządzenia sterowania pociągami. Obecnie wykorzystywany system pochodzi z lat 80. Szacunkowa wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to ponad 100 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Sprawę Olsztyna Głównego rozstrzygnie sąd

Przestrzeń

Sprawę Olsztyna Głównego rozstrzygnie sąd

Przemysław Farsewicz 18 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5