Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Olsztyn: Drugie podejście do taboru tramwajowego. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2017-11-28 10:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn: Drugie podejście do taboru tramwajowego. Rusza przetarg
fot. MJ
Po pierwszym – nieudanym – przetargu na nowe tramwaje dla stolicy województwa warmińsko-mazurskiego, przyszła pora na drugie podejście. Olsztyn postawił na zwiększenie konkurencji i złagodził warunki zamówienia, przez co liczy, że większa liczba producentów weźmie w nim udział. Tym razem miasto chce zakupić nie 8, a 12 tramwajów w podstawowym wariancie i uzyskać tym samym korzystniejszą cenę za tramwaje. Podwyższeniu uległ także budżet zamówienia.

Olsztyn to jedyne miasto w Polsce, które przy pomocy środków unijnych zdecydowało się na budowę od podstaw systemu tramwajowego. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji powstało 11 km torów oraz trzy linie tramwajowe, które wożą olsztynian z Jarot (przy ul. Witosa) do centrum, uniwersytetu i dworca kolejowego. Wkrótce rozpisany zostanie przetarg na dobudowanie kolejnych torowisk o długości ok. 6 km. Do ich obsługi potrzebny jest także tabor, na którego pozyskanie miasto rozpisało pod koniec maja przetarg.

Zbyt drogo dla miasta

Pierwsze podejście zakończyło się, niestety, niepowodzeniem. Olsztyn złożył zamówienie na zakup do 24 nowych pojazdów, jednak w ramach podstawowego wariantu zagwarantowano pozyskanie wyłącznie 8 wozów – reszta stanowić miała opcję. Jedynie na tak niewielką liczbę udało się Olsztynowi pozyskać wsparcie finansowe z Unii Europejskiej. Reszta pojazdów miała być kupowana sukcesywnie w miarę możliwości finansowych miejskiej spółki wykonującej przewozy.

Tak małe zamówienie oraz wygórowane zapisy dotyczące serwisowania przez producenta sprawiły, że na udział w przetargu zdecydował się wyłącznie Solaris w konsorcjum ze Stadlerem. Firma złożyła ofertę w wariancie podstawowym na 80,8 mln zł brutto, gdzie miasto zarezerwowało na ten cel jedynie 63,96 mln zł brutto. Zdecydowano się z końcem sierpnia przetarg unieważnić.

Większe zamówienie podstawowe

Trzy miesiące czekaliśmy na ponowne ogłoszenie zamówienia. Przez cały ten czas urzędnicy zastanawiali się, jak zmodyfikować zapisy w przetargu, by udało się zamówić tramwaje nowoczesne, komfortowe, a przede wszystkim na miarę możliwości finansowych Olsztyna. Zdecydowano się na umożliwienie większej konkurencji między producentami.

Drugie podejście zakłada zakup również 24 pojazdów, jednak w wariancie podstawowym zdecydowano się zamówić 12 sztuk. Wszystkie pojazdy mają być objęte serwisem gwarancyjnym. Pojazdy mają być niskopodłogowe, wieloczłonowe z silnikami prądu przemiennego. Oszacowano, że całe zmówienie kosztować będzie 176,4 mln zł. Wynika zatem, że założono cenę tramwaju na 7,35 mln zł. Szacunkowa wartość zamówienia podstawowego wynosi 90 mln zł, zaś zamówienia w opcji – 86,4 mln zł. Więcej o specyfikacji zamówienia piszemy TUTAJ.

Składanie ofert w przetargu trwa do 16 stycznia 2018 roku do godz. 11. Wybór oferty odbywać się będzie przy ocenie ceny (60%), parametrów technicznych (30%) oraz terminu dostaw (10%). Zrezygnowano tym razem z parametru średniego zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej w przeliczeniu na 1 km. Założono, że realizacja umowy ma się zakończyć najpóźniej do końca 2022 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn kupuje tramwaje. Nie muszą być w pełni niskopodłogowe?

Komunikacja

Olsztyn kupuje tramwaje. Nie muszą być w pełni niskopodłogowe?

Przemysław Farsewicz 29 listopada 2017

Olsztyński przetarg na tramwaje coraz bliżej. Powoływana jest już komisja

Komunikacja

Olsztyński przetarg na tramwaje coraz bliżej. Powoływana jest już komisja

Przemysław Farsewicz 24 listopada 2017

Olsztyn otrzyma więcej pieniędzy z Unii na tramwaje

Komunikacja

Olsztyn otrzyma więcej pieniędzy z Unii na tramwaje

mj, Transport Publiczny 17 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5