Olsztyn chwali się nowymi autobusami hybrydowymi, które dotarły w komplecie do zajezdni MPK Olsztyn. Całkowita wartość zamówienia to nieco ponad 21 milionów. Przewoźnik już zapowiedział, że uruchomiona zostanie opcja na kolejnych dziesięć pojazdów.
MPK Olsztyn kupiło od Solarisa 8 autobusów o długości 12 metrów oraz dwa autobusy przegubowe, 18-metrowe. Wszystkie pojazdy są już u zamawiającego. Dostawa 10 autobusów z zamówienia podstawowego wynosi 21,161 mln złotych brutto. Właśnie odbyła się ich uroczysta prezentacja, podczas której zapowiedziano, że MPK Olsztyn uruchomi całą opcję na kolejne pojazdy.
– Tych dziesięć autobusów hybrydowych znacząco odmłodzi flotę autobusów. To jednak dopiero początek, bo w przyszłym roku od Solarisa dotrze kolejnych dziesięć pojazdów. Co więcej, w 2027 roku otrzymamy co najmniej 15 autobusów elektrycznych. Wszystkie one uelastycznią funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Będziemy ponadto rozbudowywać zajezdnię autobusową przy Sikorskiego, co będzie bardzo ważnym zadaniem – mówi Robert Szewczyk, prezydent Olsztyna.
Autobusy są niskopodłogowe, hybrydowe, zasilane olejem napędowym. Poza tym, zamówienie obejmuje zapewnienie wyposażenia stanowiska serwisowego oraz przeprowadzenie szkolenia pracowników obsługi technicznej i kierowców. Silnik spalinowy w nowych autobusach posiada moc 250 kW i jest wspomagany przez system elektryczny o mocy 48 V w trakcie rozruchu i przyspieszenia. Pozwala to odciążyć pracę silnika spalinowego, co przekłada się na uzyskanie oszczędności paliwa oraz redukcję emisji spalin. System odzyskuje i magazynuje energię głównie podczas hamowania.
– Staramy się odpowiadać pozytywnie na politykę transportową prezydenta. To między innymi zakup dziesięciu autobusów hybrydowych. Do końca października mamy możliwość skorzystania z opcji i rozszerzenia zamówienia o kolejnych dziesięć pojazdów. Zamierzamy z niej skorzystać. Po analizach, wiemy już na pewno, że podpiszemy umowę – podkreślił Jerzy Roman, prezes MPK Olsztyn.
MPK Olsztyn dysponuje obecnie flotą 143 autobusów. Jak wyjaśnił prezes spółki, średni wiek taboru w MPK Olsztyn to ok. 13 lat. – Najstarsze autobusy dobiegają już ok. 20 lat. Posiadamy 27 najstarszych autobusów bez klimatyzacji. Najwyższy czas, aby tę flotę wymienić na nowocześniejszą i przyjaźniejszą dla pasażerów i środowiska. Dzięki nowym pojazdom średni wiek taboru spadnie do porządnej średniej wynoszącej 9 lat – dodał Jerzy Roman.
– Niezmiernie mi miło przekazać Olsztynowi tych dziesięć nowych autobusów dla Olsztyna. Są to pierwsze autobusy, które zgodnie z obowiązującymi wytycznymi GS2, wyposażone są w wiele systemów bezpieczeństwa, zapewniających większy komfort i bezpieczeństwo dla kierowcy, pasażerów, a także uczestników ruchu. Przykładowo, są to systemy cyberbezpieczeństwa, zabezpieczające autobusy przed atakami hakerskimi, system pomiaru ciśnienia w kołach, martwe pole prawej strony, rozpoznawanie przestrzeni przez autobusem i znaków drogowych, rozpoznawanie zmęczenia kierowcy, monitorowanie wszystkich systemów, które są zainstalowane w pojeździe – przekazał Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży spółki Solaris Bus&Coach w Polsce.
W przyszłym roku ma dotrzeć do Olsztyna z zamówienia opcji sześć pojazdów 12-metrowych i cztery 18-metrowe. W kwestii zakupu autobusów elektrycznych otwarto właśnie oferty. Jako jedyny
ofertę złożył Solaris. Trwa analiza dokumentów.