Uruchomienie sieci tramwajowej w Olsztynie zmieni potrzeby taborowe MPK w zakresie autobusów. – Trzeba będzie wprowadzić też mniejsze pojazdy. Zerkamy w kierunku autobusów elektrycznych – mówi Mieczysław Królak, dyrektor spółki MPK Olsztyn.
MPK Olsztyn niedługo stanie się operatorem tramwajowym. Według zapowiedzi przewoźnik będzie miał mniej zadań związanych z komunikacją autobusową. Ma to przełożenie na plany taborowe. – Z modelu obsługi komunikacyjnego będzie wynikało, co dalej będziemy robili z częścią autobusową. Na pewno będzie musiała nastąpić dywersyfikacja, jeżeli chodzi o wielkość pojazdów. Oprócz „dwunastek” i przegubów trzeba będzie wprowadzić mniejszy pojazd – mówi Mieczysław Królak, dyrektor spółki MPK Olsztyn.
Niewykluczone jednak, że tym razem MPK zdecyduje się na pojazdy o alternatywnym napędzie. – Zerkamy w kierunku autobusów elektrycznych – mówi Królak. Przedsiębiorstwo myśli o zakupie pojazdów 10- i 12-metrowych. – Naszym standardowym poziomem jest zakup 12-15 pojazdów rocznie i chcielibyśmy to utrzymać – dodaje dyrektor MPK.
Do rozstrzygnięcia pozostaje jeszcze kwestia finansowania ewentualnych zakupów. – Problem polega na tym, że własnymi siłami tego racjonalnie się nie da pod względem finansowym zrealizować – mówi Mieczysław Królak. Jak dodaje, problemem nie jest kwestia umowy wieloletniej, która dawałaby przewoźnikowi możliwość zadłużenia się. – Z Polski Wschodniej chcemy – jako miasto – zrobić drugi etap tramwaju: rozbudować i zamknąć trasę. To będzie realizowane w pierwszej kolejności – podkreśla Królak. Środki są jednak ograniczone. – W ramach programu Polski Wschodniej na pewno będzie przede wszystkim możliwość finansowana autobusów elektrycznych. Nie wiem, czy nam na to wszystko starczy – pula środków unijnych, która jest przeznaczona dla Olsztyna, wynosi nieco ponad 200 mln zł – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.
Perspektywy skorzystania np. z programów regionalnych nie są na razie obiecujące. – Marszałek nas na razie nie pocieszył pierwszymi informacjami co do planów wydawania środków z RPO. Na razie nie ma tam tytułu dla pojazdów komunikacji – zauważa Mieczysław Królak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.