Solbusy napędzane gazem LNG zniknęły z ulic Olsztyna. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w trybie natychmiastowym wypowiedziało umowę z prywatnym przewoźnikiem, który od 2013 roku realizował w mieście część kursów komunikacji publicznej.
W czwartek w godzinach popołudniowych Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie w trybie natychmiastowym wypowiedział umowę świadczenia usług transportu publicznego konsorcjum KDD/Blue Line. Przewoźnik ten od 2013 roku realizował ok. 10 proc. wszystkich tras w mieście.
– Bezpośrednią przyczyną tych działań było niezrealizowanie w czwartek żadnego z kursów autobusowych przypisanych operatorowi. To niezgodne z umową działanie pozwoliło na rozwiązanie współpracy w trybie pilnym – wyjaśnia Paweł Pliszka, rzecznik prasowy w ZDZiT.
Drogowcy deklarują, że sytuacja ta w żaden sposób nie wpływa na komfort podróży pasażerów olsztyńskiej komunikacji. – Autobusy firmy KDD, które powinny obsługiwać wybrane linie komunikacji miejskiej, zostały zastąpione pojazdami MPK Olsztyn oraz Meteor/Irex-3. Wszystkie połączenia są realizowane planowo i zgodnie z rozkładami jazdy – podkreśla Pliszka.
Prywatny przewoźnik KDD/Blue Line rokrocznie realizował ok. 700 tys. wozokilometrów. Według planu transportowego na rok 2018, ZDZiT zamierza zamówić łącznie ok. 8,8 mln wozokilometrów w całym układzie komunikacyjnym.
Spadła jakość usług
Przewoźnik KDD znany był z charakterystycznych autobusów marki Solbus napędzanych gazem LNG. Przedstawiciele na początku umowy podkreślali ekologiczne aspekty pojazdów i duży komfort jazdy. Jednak, jak przyznaje ZDZiT, od kilku miesięcy coraz częściej zdarzały się przypadki nierealizowania kursów przez operatora, co kończyło się każdorazowym nakładaniem kar umownych. – Ich suma w ostatnim czasie była tak duża, że znacząco obniżył się poziom wynagrodzenia, które było należne wykonawcy usługi – mówi Pliszka. Ostatecznie KDD poinformowało, że firma zawiesza wykonywanie świadczenia usług transportu publicznego. W czwartek, 20 września, żaden autobus przewoźnika nie wyruszył na trasę obsługiwanych przez firmę linii. Konsekwencją takiego działania było zerwanie przez nas umowy.
Prywatny przewoźnik dopiero za rok
Miasto nie planuje obecnie ogłaszać nowego przetargu. Jak wyjaśnia Pliszka, zgodnie z prawem, Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie może to zrobić najwcześniej dopiero pod koniec lutego 2019 roku. Na razie zamieszczono oświadczenie o zamiarze ogłoszenia postępowania na ok. 30 proc. tras w mieście, czyli ok. 7 mln wozokilometrów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.