Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyn: Autobusy elektryczne nam się nie opłacają

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-10-27 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn: Autobusy elektryczne nam się nie opłacają
fot. MJ
Autobusy elektryczne są zbyt drogie jak na możliwości finansowe wielu polskich miast – uważają władze Olsztyna. Z tego właśnie powodu przeprowadzona analiza wykazała brak zasadności zakupu takich pojazdów, zalecając w zamian rozwijanie sieci tramwajowej. Zdaniem samorządu, aby uniknąć takich sytuacji, powinno się zapewnić dofinansowania pokrywające różnicę w stosunku do kosztów zakupu autobusów spalinowych.

W ustawie o elektromobilności za zeroemisyjne uznano autobusy elektryczne lub wodorowe. Olsztyńskie MPK takich pojazdów nie posiada. – Należy [jednak] zwrócić uwagę na uruchomienie w Olsztynie roku 2015 komunikacji tramwajowej (I etap) i planowaną rozbudowę (II etap) – zaznacza rzeczniczka Urzędu Miasta Olsztyna Marta Bartoszewicz.

Zgodnie z wymogami ustawy miejski samorząd przeprowadził analizę kosztów i korzyści na temat ewentualnego pozyskania autobusów zeroemisyjnych. Według otrzymanych wyników nie jest ono konieczne do zapewnienia właściwego kierunku rozwoju komunikacji publicznej. – Przeprowadzona analiza wykazała właściwy kierunek prac miasta, jakim jest inwestycja w rozbudowę sieci tramwajowej. Autobusy elektryczne mogą stanowić alternatywny środek transportu publicznego, jednak ze względu na wysokie nakłady inwestycyjne, które należałoby ponieść w związku z zakupem pojazdów oraz uruchomieniem niezbędnej infrastruktury stacji ładowania, inwestycja ta okazuje się nieopłacalna w perspektywie najbliższych lat – informuje Bartoszewicz, cytując konkluzję dokumentu.

Opierając się na tych wynikach, w ciągu najbliższego roku władze Olsztyna – mimo prowadzonych testów – nie planują zakupu elektrobusów. Na przeszkodzie stoją, między innymi, wysokie ceny pojazdów. Bartoszewicz podkreśla, że z uwagi na wyniki wspomnianej analizy do końca 2021 roku samorząd będzie zwolniony z realizacji obowiązku zapewnienia co najmniej 5% bezemisyjnego taboru autobusowego.

W przyszłości samorząd nie wyklucza zakupu taboru elektrycznego lub wodorowego. Warunkiem jest jednak dostępność finansowa autobusów o takim napędzie. – Będzie to realne pod warunkiem spadku cen autobusów elektrycznych do poziomu porównywalnego do cen tradycyjnych pojazdów lub przy zapewnieniu dofinansowania zapewniającego pokrycie luki finansowej – deklaruje nasza rozmówczyni.

Według przedstawicielki Urzędu Miasta trudno jednoznacznie określić, czy wymogi nakładane na samorządy przez ustawę są realistyczne. – Z jednej strony koszty zakupu autobusów są wysokie i nie wszystkie gminy stać na takie działania, ale z drugiej strony konieczne jest ograniczenie zużycia paliw kopalnych i poprawienie jakości powietrza np. w centrach miast – ocenia Bartoszewicz. Ponownie przypomina też, że obowiązek zapewnienia odpowiedniego udziału pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym nie ma charakteru bezwarunkowego. – Miasta, dla których analiza ekonomiczno-środowiskowa wykazała brak uzasadnienia takich działań, nie muszą, a jedynie mogą realizować wymagania, [i to] w zakresie posiadanych środków – zaznacza.

Właśnie zapewnienie odpowiedniego dofinansowania, pokrywającego różnicę cen autobusów tradycyjnych i elektrycznych, powinno – zdaniem Urzędu Miasta Olsztyna – być najważniejszym kierunkiem prac pomagających samorządom w wypełnieniu wymogów ustawowych. – Jeżeli takie programy nie będą możliwe, należy znowelizować ustawę w zakresie terminów wprowadzenia transportu zeroemisyjnego – podsumowuje Bartoszewicz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn w pełni przejmuje tramwajowe torowiska

Przestrzeń

Olsztyn w pełni przejmuje tramwajowe torowiska

Przemysław Farsewicz 08 września 2020

Panorama dla Olsztyna ze świadectwem homologacji

Komunikacja

Panorama dla Olsztyna ze świadectwem homologacji

Przemysław Farsewicz 29 lipca 2020

Kolejne miejscowości z połączeniami do Olsztyna

Komunikacja

Kolejne miejscowości z połączeniami do Olsztyna

Przemysław Farsewicz 11 marca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5