Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ołomuniec zdecydował w sprawie linii tramwajowej do Hodolan

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Linia tramwajowa z kolejowego dworca głównego do Hodolan jest dzisiaj w tragicznym stanie technicznym. Istniała groźba zamknięcia trasy. Zdecydowano jednak o remoncie górnej i dolnej części linii oraz budowie nowych przystanków. Prace mają pochłonąć ponad pół miliarda koron.

Eksperci oszacowali koszty planowanej przebudowy linii tramwajowej w Ołomuńcu do Hodolan, która ze względu na zły stan techniczny jest na granicy możliwości eksploatacyjnych, na 580 milionów koron (ok. 100 mln zł). Studium planistyczne dotyczące przebudowy linii tramwajowej od dworca głównego do Hodolan zostało już formalnie zaakceptowane przez miejskich radnych. O statusie poinformował Tomáš Pejpek, zastępca burmistrza Ołomuńca.

– Celem studium było zbadanie ekonomicznej zasadności dla modernizacji linii tramwajowej, zastosowanie rozwiązań pozbawionych barier architektonicznych dla przystanków i dalsze zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ingerencji w profil ulicy i zajęcie się tylko niezbędnymi ingerencjami w sieci podziemne. Koszty dla miasta, regionu i państwa szacuje się na 580 milionów koron – pisze Tomáš Pejpek, zastępca burmistrza Ołomuńca.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku, zlecając wykonanie studium, przedstawiciele ratusza twierdzili, że pod dużym znakiem zapytania stoi kompleksowa modernizacja linii do Hodolan. Linia w ta powstawała w ramach tzw. czynu społecznego przy udziale ok. 13 tys. pracowników tymczasowych – głównie mieszkańców Hodolan (w przeszłości było to odrębne miasteczko). W budowie pomagało także wojsko. W 1947 roku uruchomiono pierwsze kursy do tymczasowego przystanku końcowego Husův sbor, które 14 miesięcy później wydłużono do przystanku Bělidlům. Powstała trasa o łącznej długości 2,13 km, która stanowiła największy etap w rozwoju sieci tramwajowej Ołomuńca po 1899 roku. Pętlę wokół osiedla Pavlovičky o długości 995 metrów wybudowano już w 1957 roku, kiedy pojawiła się potrzeba dla zapewnienia zmiany kierunku jazdy dla jednokierunkowych Tatr T1. Ze względów na ograniczenia terenowe, tramwaje zawracają przemierzając dookoła bloki mieszkalne.

Trasa przez wiele lat nie była przebudowywana. W zleconej przez miasto analizie studialnej wskazywano trzy warianty. Jednym z nich była całkowita modernizacja linii przy współudziale środków unijnych, drugim był remont torowiska, zaś trzecim analizowanym wariantem były tylko doraźne naprawy w miejscach pilnie tego wymagających. Miasto nie wykluczało ponadto także całkowitego zamknięcia linii i zapewnienie obsługi dzielnicy autobusami.

Dzisiaj Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miasta Ołomuńca (DPMO) stawia na modernizację, remont górnej i dolnej części trasy oraz budowę nowych przystanków. Modernizację linii z uwzględnieniem zmian konstrukcyjnych rekomendowali radnym również eksperci z gminy, którzy oceniali różne opcje częściowego remontu linii lub możliwość jej zamknięcia. Według samego burmistrza, Mirosława Žbánka, przygotowanie linii tramwajowej do remontu będzie trudne, ponieważ biegnie ona ważną arterią komunikacyjną, której zamknięcie skomplikuje ruch w tej części Ołomuńca. Przedsiębiorstwo transportowe musi zatem rozważyć także możliwość, aby na czas przebudowy skrócona trasa tramwaju kończyła się na dworcu autobusowym.

Linia tramwajowa z dworca głównego do Hodolan biegnie ulicami Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu i Edisonova. Ostatnia większa przebudowa tej trasy została przeprowadzona przez DPMO w 1983 roku. Aby ratusz mógł ubiegać się o dotację unijną, musi przygotować projekt modernizacji linii i zrealizować inwestycję do końca 2028 r. lub poczekać, aż określone zostaną warunki dofinansowania z nowego okresu programowania środków unijnych po 2027 r.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij