Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ogniwa wodorowe kolejną rewolucją na rynku autobusów?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-07-11 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ogniwa wodorowe kolejną rewolucją na rynku autobusów?
fot. WU
Rynek autobusów oferuje szereg alternatyw dla pojazdów z silnikiem diesla, który – zdaje się – jest teraz na cenzurowanym. Wśród dostępnych rozwiązań pojawiają się też pojazdy z ogniwami wodorowymi. Solaris, który promuje elektrobusy, nie odpuszcza także i tej technologii. – Uczestniczymy i nadal będziemy w tym aktywnie uczestniczyć, oferować autobusy w kolejnych przetargach. Najważniejsze, by doszło do efektu skali – mówi dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach SA.

W grudniu 2014 r. Solaris zaprezentował w Hamburgu elektryczny autobus przegubowy. Podstawowe źródło napędu stanowią baterie o mocy 120 kWh. Nowością jest jednak sposób ładowania – z wykorzystaniem ogniw paliwowych zasilanych wodorem. Energia wodorowa pozwala na ładowanie pojazdu w trakcie jazdy, przez co na mieście nie jest potrzebna żadna dodatkowa infrastruktura.

Choć temat autobusów z ogniwami wodorowymi nie jest tak popularny, Solaris potwierdza zainteresowanie tą technologią. – Jesteśmy ukierunkowani na rozwój tych produktów, zamierzamy uczestniczyć w przetargach i dostarczać kolejne autobusy do innych miast. Są inicjatywy na rynku europejskim, które dofinansowują tego typu zakupy. Widzimy kolejną próbę popularyzacji rozwiązania – mówi dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach SA.

Na razie dużą barierą dla rozwoju technologii wodorowych są koszty. Obecnie koszt jednego pojazdu przegubowego wynosi ponad 1 mln euro. – Wraz ze wzrostem liczby takich pojazdów cena powinna spadać i jestem przekonany, że spadnie. Czy do poziomu autobusu bateryjnego, to pytanie jest jeszcze otwarte. Na pewno jednak pojazd z ogniwami wodorowymi nie będzie kosztował dwa razy tyle co elektryczny – mówi Dariusz Michalak.

Z uwagi na obecne duże koszty technologii niezbędne jest wsparcie dla branży, by można było przejść od etapu innowacji do etapu bardziej masowej produkcji. To pozwoli obniżyć koszty. – Są programy europejskie, które dofinansowują autobus 12-metrowy kwotą do 200 tys. euro. Potrzebny jest efekt skali, żeby wszyscy uwierzyli, że da się to zrobić, by spadły koszty. To z kolei zachęci następnych przewoźników. Inaczej rozmawia się z dostawcami ogniwa czy to dostawcami zbiorników na wodór, jeżeli chce się kupić dwie sztuki, a inaczej jak dwadzieścia – zauważa Michalak.

Koszty produkcji i wdrożenia takich pojazdów nie są jednak jedynym ograniczeniem. – Popularność tego rozwiązania zależna będzie od wielu parametrów, w tym od dostępności wodoru i jego ceny. Oprócz kosztów zakupu, mamy bowiem także koszty eksploatacyjne – wskazuje Dariusz Michalak.

Przedstawiciel Solarisa, mimo występujących barier, jest optymistą co do rozwoju tej technologii. –Rozmawiamy z potencjalnymi klientami z Niemiec i Skandynawii. Gdy rozpisane zostaną przetargi będziemy w nich aktywnie uczestniczyć – mówi Dariusz Michalak. Zaznacza jednak, że ogniwa wodorowe nie wyprą innych źródeł napędu i zasilania. – To nie jest technologia, która zastąpi od razu inne rozwiązania, tylko będzie jedną z szeregu dostępnych – mówi wiceszef Solarisa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Piła chce autobusów hybrydowych

Komunikacja

Piła chce autobusów hybrydowych

Jakub Dybalski 08 lipca 2016

Producenci elektrobusów razem. Jeden standard ładowania?

Mobilność

Producenci elektrobusów razem. Jeden standard ładowania?

Witold Urbanowicz 06 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5