Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Od węgla trzeba odejść. Tylko jak?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Od węgla trzeba odejść. Tylko jak?
fot. PKP Energetyka
Skuteczne przeprowadzenie transformacji energetycznej w transporcie i całej gospodarce wymaga zróżnicowania źródeł energii. W krajowym systemie energetycznym jest miejsce na elektrownie jądrowe i gazowe, a także OZE. Na kolei oraz w transporcie miejskim pojazdy elektryczne mogą współistnieć z wodorowymi – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu Czystego Powietrza.

Prezes SKM Warszawa Alan Beroud przywołał swoje doświadczenia zawodowe w sektorze energetycznym. – Od lat 90. mówimy o konieczności transformacji, ale zrobiono niewiele: energetyka dalej szła w kierunku węgla. Spójną politykę w zakresie systemu energetycznego jako ostatni prowadził rząd Jerzego Buzka – ocenił. W efekcie duże środki zainwestowano w elektrownie węglowe, od których teraz Polska musi odejść w ciągu 20 lat. Większość bloków węglowych pochodzi jeszcze z lat 70. ubiegłego wieku, tymczasem średnia żywotność bloku energetycznego to 30 lat, a modernizacji nie można prowadzić w nieskończoność.

– W jakiejś części (ok. 10 tys. MW) powinniśmy oprzeć się na energetyce jądrowej. Drugie tyle może pochodzić ze spalania gazu, choć do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego jeden terminal LNG to za mało – przydałoby się 4-5, w tym, być może, pływające – kontynuował Beroud. Uzupełnieniem powinny być odnawialne źródła energii, zbilansowane odpowiednią mocą magazynową zarówno w wodorze, jak i w bateriach. – Dobrym przykładem są magazyny energii PKP Energetyka – uznał prezes SKM.

Hołda: OZE zastąpią część rosyjskiego węgla

– Nasz prototypowy magazyn energii powstał w Garbcach koło Żmigrodu. Na świecie jest tylko jeden podobny – w Osace. Niebawem wybudujemy drugi magazyn, oparty o technologię wodorową – uściślił członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda. Spółka chce odciążać krajowy system energetyczny poprzez tworzenie dla niego alternatywy: program „Zielona Kolej” jest w dużej mierze oparty o OZE. – Sama „Zielona Kolej” jest w stanie dostarczyć 1/3 energii uzyskiwanej dotychczas z węgla rosyjskiego. Cieszymy się, że coraz więcej sektorów podejmuje inicjatywy związane z OZE, niezależnie od strategii krajowej – zadeklarował.

Hołda uznał transformację energetyki za strategiczną dla całej Polski. Mimo historycznego obciążenia ok. 75-procentowym udziałem energii produkowanej z węgla, na które nałożył się wybuch wojny w Ukrainie i embargo na węgiel z Rosji, na korzyść naszego kraju działa znaczące przyspieszenie rozwoju technologii alternatywnych. – Za przykład mogą posłużyć „małe reaktory” nuklearne: ich system jest rozproszony, a budowa – szybsza i tańsza, niż przy dużej elektrowni. Bardzo obiecującym paliwem jest też wodór, który w wielu przypadkach można przesyłać rurociągami gazowymi – stwierdził.

Drugim kluczowym zagadnieniem jest zmiana nawyków w celu optymalizacji zużycia energii. Pomagać ma w tym Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Dwa główne kierunki działań to rekuperacja energii podczas hamowania oraz eco-driving. – Stworzyliśmy autorskie narzędzie SENSUM, wspomagające maszynistę. Trwają jego testy w ŁKA i Kolejach Mazowieckich, lada chwila pojawi się ono także w Kolejach Wielkopolskich i Małopolskich. Szacujemy, że zaoszczędzimy dzięki temu 400 GWh energii rocznie, czyli ok. 5% rocznego zużycia – poinformował Hołda. Docelowo kolej ma stać się pierwszym neutralnym klimatycznie środkiem transportu w Polsce.

NCBiR: Czas na złożone rozwiązania

Dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju Wojciech Racięcki ostrzegł, że czas prostych rozwiązań w energetyce się skończył. – To jednak też wielka szansa dla polskich firm. Wiele z nich może wygrać, wiele innych – stracić. Transformacja energetyki, rolnictwa czy budownictwa musi zostać wykonana rzetelnie – zaznaczył. Na przykład odnawialne źródła muszą być dwukrotnie przewymiarowane (kiedy pracują wiatraki, zwykle nie pracuje fotowoltaika) i wyposażone w magazyny ciepła i energii oraz zaawansowane systemy sterujące.

Pierwszy czynnik to oszczędzanie energii oraz poprawa efektywności jej wykorzystania. Niestety, sama wymiana okien i obłożenie budynku styropianem prowadzi często do przekroczenia norm stężenia dwutlenku węgla wewnątrz. Aby temu zaradzić, potrzeba z kolei wielu systemów dodatkowych (wentylacji, automatyki, magazynowania energii oraz magazynowania ciepła). NCBiR prowadzi projekt „Budownictwo efektywne energetycznie i procesowo”. – Wyniki pierwszych badań są obiecujące. Trzeba zmienić paradygmat ogrzewania budynków: ciepłownia ma produkować ciepło nie wtedy, gdy jest potrzebne, ale wtedy, gdy to najtańsze – i magazynować. System trzeba zbudować od nowa, a nie tylko transformować – wyjaśniał Racięcki. – Jesteśmy jednak optymistami. Polska w 2022 r. wydała 200 mld zł na import paliw z zagranicy – a możemy zamiast tego wykorzystywać technologie, które już mamy w kraju – przekonywał.

Co do samego transportu, źródła „czystego” napędu należy mądrze dobierać do specyfiki poszczególnych środków transportu. – Przejazd 1 kilometra samochodem wodorowym będzie ok. trzykrotnie droższy, niż elektrycznym. Wodór jest jednak niezastąpiony w lotnictwie i na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Tam, gdzie się da, trzeba elektryfikować kolej – a w pozostałych miejscach stosować wodór, ewentualnie biometan. Pytanie tylko, gdzie przebiega granica – zastanawiał się Racięcki. Jak dodał, aby produkować „czysty” wodór, trzeba mieć też olbrzymią nadwyżkę mocy OZE.

ZTM Warszawa: Każdy samorząd potrzebuje dziś pomocy

Punkt widzenia odbiorców energii, a także wszystkich produkowanych w Polsce rodzajów paliw, przedstawiła dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska. – Nasz priorytet klimatyczny to zachęcanie mieszkańców do publicznego transportu zbiorowego. Abyśmy mogli robić to nadal, potrzebujemy dobrych surowców w niskich cenach – podkreśliła.

ZTM jest jednym z realizatorów strategii „Zielona Wizja Warszawy”. Po ulicach Warszawy jeździ już prawie 600 autobusów nisko- i zeroemisyjnych, jednak wojna oraz inflacja postawiła plany dalszej elektryfikacji floty pod znakiem zapytania: tabor elektryczny jest droższy od spalinowego, konieczne są więc środki zewnętrzne – z budżetu państwa lub unijne. – Nie wystarczy kupić tabor, trzeba mieć później możliwość eksploatowania go. Komunikacja publiczna pełni misję społeczną, ale też zabezpieczać funkcjonowanie miasta w wielu obszarach. Jest ona mocno powiązana z bezpieczeństwem energetycznym – stwierdziła dyrektor Zarządu.

Dekarbonizacji transportu miejskiego nie należy – według Strzegowskiej – opierać wyłącznie na jednej technologii. – Trzeba różnicować rodzaje napędu. Ostatni rok zweryfikował nasze podejście – przypomniała. Trwa też ograniczanie zużycia energii. Nowe tramwaje i składy metra mają moduły rekuperacji, a prowadzący są szkoleni w zakresie eco-drivingu. Oświetlenie przystanków jest wymieniane na oprawy LED. Niestety, takie działania mogą najwyżej łagodzić skutki drożyzny: 90% energii zużywanej w warszawskim transporcie zbiorowym to energia trakcyjna, której koszty np. w Tramwajach Warszawskich wzrosły przez ostatni rok o 300%. – Na zmiany potrzeba czasu, a przede wszystkim – pieniędzy. Żaden samorząd nie da sobie rady bez wsparcia rządowego. Niestety, poza dokumentami niewiele się po stronie rządowej dzieje – ubolewała Strzegowska.

SKM: Chcemy jeździć taborem wodorowym po linii bez sieci

Problem cen energii trakcyjnej nie jest obcy także warszawskiej SKM. – W ubiegłym roku za MWh płaciliśmy 320 zł, a teraz – 720 zł. Ponieważ jesteśmy koleją aglomeracyjną, nasze pociągi często ruszają i hamują. W starym taborze rekuperujemy ok. 20% energii, w nowym – ok. 32% – poinformował prezes Beroud. Dalsze 10% oszczędności można osiągnąć dzięki eco-drivingowi. – W naszym przypadku przynosi to oszczędności rzędu miliona złotych – to coś, nad czym warto się pochylić. Badamy jeszcze, jak reagują silniki trakcyjne – dodał.

Szef SKM uznał magazynowanie energii w wodorze za dobry kierunek. – Porównanie EZT z zespołem wodorowym wykazuje, że na tej samej trasie ten pierwszy zużywa energię za 380 zł, a drugi – za 189 zł. Warto więc rozważyć wodór przynajmniej tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. My mamy w planach jedno takie połączenie – ujawnił. Jak ocenił, wobec ograniczonych możliwości systemu energetycznego i logistyki wodoru podobnej do wykorzystywanych już paliw można uzyskać wyspowy i rozproszony kształt systemu, zamiast dodatkowo obciążać obecny system energetyczny – a po zsumowaniu sprawności (cały proces przemiany energetycznej) wodór wypada lepiej, niż napęd elektryczny.

Ewentualny zakup taboru wodorowego dla SKM nie nastąpi jednak szybko. – Samorządy nie mają pieniędzy, więc nie będą zamawiały prawie żadnego taboru. Następne nowe pojazdy SKM pozyska może za 4-5 lat, jeśli będzie dobrze – przewidywał Beroud.

Kongres Czystego Powietrza został zorganizowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i samorząd województwa mazowieckiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Strefy Czystego Transportu: Nowe możliwości dla samorządów

Prawo & Finanse

Strefy Czystego Transportu: Nowe możliwości dla samorządów

Roman Czubiński 18 lutego 2022

Trwa drugi dzień Kongresu Czystego Powietrza

Prawo & Finanse

Trwa drugi dzień Kongresu Czystego Powietrza

Jakub Madrjas 18 lutego 2022

Rozpoczął się IV Kongres Czystego Powietrza

Prawo & Finanse

Rozpoczął się IV Kongres Czystego Powietrza

Michał Szymajda 10 marca 2021

Mobilność na III Kongresie Czystego Powietrza

Mobilność

Mobilność na III Kongresie Czystego Powietrza

TOR Konferencje 17 stycznia 2020

III Kongres Czystego Powietrza w lutym w Warszawie

Przestrzeń

III Kongres Czystego Powietrza w lutym w Warszawie

TOR Konferencje 09 grudnia 2019

Zobacz również:

Strefy Czystego Transportu: Nowe możliwości dla samorządów

Prawo & Finanse

Strefy Czystego Transportu: Nowe możliwości dla samorządów

Roman Czubiński 18 lutego 2022

Trwa drugi dzień Kongresu Czystego Powietrza

Prawo & Finanse

Trwa drugi dzień Kongresu Czystego Powietrza

Jakub Madrjas 18 lutego 2022

Rozpoczął się IV Kongres Czystego Powietrza

Prawo & Finanse

Rozpoczął się IV Kongres Czystego Powietrza

Michał Szymajda 10 marca 2021

Mobilność na III Kongresie Czystego Powietrza

Mobilność

Mobilność na III Kongresie Czystego Powietrza

TOR Konferencje 17 stycznia 2020

III Kongres Czystego Powietrza w lutym w Warszawie

Przestrzeń

III Kongres Czystego Powietrza w lutym w Warszawie

TOR Konferencje 09 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5