Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowy Jork. Rower 20 razy lepiej niż samochód wykorzystuje przestrzeń?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-07-04 10:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy Jork. Rower 20 razy lepiej niż samochód wykorzystuje przestrzeń?
Citi Bike w Nowym Jorkufot. Marco Verch+, lic. CC BY 2.0
Nowojorski aktywista stanął z kamerą na skrzyżowaniu dwóch ulic na Manhattanie. Jego film jest jednym z najbardziej wyraźnych dowodów na to, że w miastach przestrzeń dla samochodów jest często marnowaniem cennego miejsca, a przestrzeń dla rowerów – przeciwnie.

Gdy wczoraj napisaliśmy o tym, że rower publiczny to miejska usługa, która nie powinna być traktowana jak inwestycja nastawiona na zysk, wielu komentujących na Facebooku nie zgodziło się z tym. Bike-sharing nazwali „fanaberią”, z której korzystają nieliczni hipsterzy i jeśli już ma być, to na zasadach komercyjnych, bez wydawania miejskich pieniędzy.

Luke Ohlson, nowojorski aktywista rowerowy, w prosty sposób udowodnił o ile bardziej rower jest istotniejszy dla osób poruszających się po centrum miasta niż auto. O 17. po południu, w dzień roboczy postawił kamerę na skrzyżowaniu Broadwayu i 22 Ulicy i nagrał, ujęcie które objęło stację roweru miejskiego Citi Bike i kilka miejsc parkingowych.

– Miejsca parkingowe zajmują w Nowym Jorku 150 tys. akrów [ponad 600 km kw. – red.], choć większość nowojorczyków nie korzysta z samochodu. Gdybyśmy spożytkowali część publicznej przestrzeni, którą dziś zajmują auta w inny sposób, cała okolica by na tym skorzystała – tłumaczy, cytowany przez serwis CityLab.



Na przyspieszonym filmie widzimy z jednej strony obleganą stację roweru publicznego, na której co chwilę ktoś oddaje rower, a ktoś inny rower wypożycza. Z drugiej strony stoją zaparkowane samochody przy, których ruch jest minimalny. Trzy zaparkowane pojazdy zajmują mniej więcej tyle miejsca co stacja rowerowa. Ohlson zaznacza, że w ciągu mniej więcej godziny rowery wypożyczano prawie 200 razy, podczas gdy samochody poruszyły się raptem 11–krotnie.

Przy czym warto zauważyć, że to i tak nieźle, bo wiele z nowojorskich aut w ogóle w ciągu dnia nie rusza się z miejsca i amerykańskie miasto nie różni się pod tym względem od polskich, gdzie rotacja na miejscach parkingowych jest niewielka. Tymczasem według statystyk podawanych przez Ohlsona latem każdy z 10 tys. rowerów publicznych w Nowym Jorku jest codziennie wypożyczany średnio sześć razy (choć według innych obliczeń to ok. cztery razy). Tu z kolei polskie miasta mogą się pochwalić jeszcze większym zużyciem rowerów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rower publiczny nie jest od tego, żeby był dochodowy

Felietony i komentarze

Rower publiczny nie jest od tego, żeby był dochodowy

Jakub Dybalski 03 lipca 2017

W sobotę startuje Kaliski Rower Miejski. Z rowerem familijnym

Komunikacja

W sobotę startuje Kaliski Rower Miejski. Z rowerem familijnym

jd, inf. pras. 28 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5