MPK w Nowym Sączu rozpisało przetarg na dostawę 30 niskopodłogowych autobusów miejskich. Nie będą to jednak autobusy elektryczne ani hybrydowe, choć w tym kierunku urzędnicy prowadzili od zeszłego roku dialog techniczny.
Przedmiotem nowosądeckiego zamówienia jest podzielony na dwie części przetarg na fabrycznie nowe autobusy. W części pierwszej chodzi o 24 autobusy klasy MAXI, czyli 12–metrowe. Część druga dotyczy 6 autobusów MIDI, czyli 10–metrowych. Całośc zamówienia oceniono w Nowym Sączu na 27,9 mln zł netto, z czego pierwsza część jest warta 22,48 mln zł netto, a druga – 5,42 mln zł netto.
Wszystkie pojazdy, oferowane w ramach obu części zamówienia, muszą pochodzić od jednego producenta. Muszą być fabrycznie nowe, niskopodłogowe, napędzane silnikiem spalinowym spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Zamawiający wskazuje, że musza być przystosowane do długotrwałej pracy w zakresie temperatur od –30 do +40 stopni Celsjusza w cieniu. W dodatku konstrukcja ma gwarantować 15 lat eksploatacji przy założeniu, że pojazd będzie pokonywał ok. 80 tys. km rocznie.
W Nowym Sączu do przetargu przygotowywano się bardzo sumienne. W zeszłym roku w mieście
testowano hybrydowego MANa, a także elektrobusy od Ursusa i Solarisa. Miasto rozważało zakup pojazdów niskoemisyjnych główne dlatego, że to ułatwiłoby pozyskanie środków unijnych. Problem z elektrobusami polegał jednak na ich niewielkim zasięgu (ok 120 km na jednym ładowaniu), zbyt małym w stosunku do potrzeb przewoźnika.
Wymiana taboru jest niezbędna, bo po Nowym Sączu jeździ ok. 80 autobusów, ale często są to pojazdy używane i w dodatku kilkunastoletnie.
Oferty można składać do 25 września. W obu częściach o wyborze oferty będzie decydować cena (65 proc.), oraz kryteria techniczne (35 proc.). Od oferentów wymaga się posiadania środków finansowych w wysokości, odpowiednio do każdej części zamówienia, 5 mln zł i 2 mln zł, ubezpieczenia na podobne sumy, a także legitymowania się w ciągu ostatnich dwóch lat obrotem netto w wysokości odpowiednio 10 mln zł i 4 mln zł. Dodatkowo muszą mieć doświadczenie w postaci zrealizowania w ciągu ostatnich trzech lat dostaw. Składający oferty w części pierwszej powinni w tym czasie dostarczyć 10 niskopodłogowych autobusów miejskich, a ci, którzy składają je w części drugiej – 3 takie pojazdy.
Zamówienie ma być współfinansowane z pieniędzy unijnych pochodzących z RPO dla województwa małopolskiego w ramach projektu „Rozbudowa niskoemisyjnego transportu publicznego aglomeracji sądeckiej”.