Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowy Sącz: Koniec kolei miejskiej. Wróci w nowej formule?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-05-29 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy Sącz: Koniec kolei miejskiej. Wróci w nowej formule?
fot. Muri, lic. CC BY-SA 4.0Pociąg Przewozów Regionalnych w Nowym Sączu
Zakończył się roczny okres funkcjonowania wewnątrzsądeckiego połączenia kolejowego do przystanku Nowy Sącz-Chełmiec. Po otwarciu nowego mostu drogowego na Dunajcu pociągów Przewozów Regionalnych nie zamawia już bowiem i nie finansuje miasto poprzez swoją spółkę MPK. W związku z bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców możliwe, że ruch zostanie wznowiony dzięki środkom Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

15 maja był ostatnim dniem kursowania pociągów Przewozów Regionalnych pomiędzy Nowym Sączem a przystankiem Nowy Sącz-Chełmiec na linii kolejowej nr 104 biegnącej do Chabówki. Przewoźnik uruchamiał tam kursy na zlecenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu od maja 2018 r. Wewnętrzne połączenie wahadłowe z przystankiem pośrednim w Nowym Sączu-Mieście funkcjonowało więc niemal dokładnie przez rok.

Nowy most drogowy otwarty, komunikacja zastępcza odwołana

Otwarcie przewozów pomiędzy przystankami Nowego Sącza związane było z rozbiórką mostu drogowego – tzw. Mostu Heleńskiego – na Dunajcu i wielomiesięczną budową nowego obiektu. Kolej pełniła więc rolę transportu zastępczego (sformułowanie „kolejowa komunikacja zastępcza” nabiera w tym przypadku nowego znaczenia) i od początku zakładano, że po otwarciu nowej przeprawy pociągi, którymi przejazd był bezpłatny, znikną z rozkładu jazdy. Miejska linia cieszyła się jednak nadspodziewanie dużą popularnością – korzystało z niej dziennie nawet ponad 10 tys. osób.

Formalnym organizatorem przewozów kolejowych było nowosądeckie MPK. Do kursów dokładał się jednak również samorząd regionalny. – W 2018 r. Sejmik Województwa Małopolskiego przekazał na ten cel kwotę 150 tys. zł – mówi Michał Drewnicki, p.o. zastępca dyrektora w Kancelarii Zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Zapewnia on, że władze wojewódzkie dostrzegły duże zainteresowanie kursami, w związku z czym rozważają reaktywację planowego ruchu pasażerskiego na nieco dłuższym odcinku linii kolejowej nr 104.

Kursy Nowy Sącz – Marcinkowice od 2020 r.?

– Województwo analizowało, aby po zakończeniu kursowania pociągu uruchamianego przez miasto Nowy Sącz wprowadzić kursy w relacji wydłużonej do Marcinkowic. Przepustowość infrastruktury na odcinku Nowy Sącz – Marcinkowice daje możliwość uruchomienia maksymalnie jednej pary pociągów na godzinę, co jest częstotliwością mniejszą niż ta, którą oferowało połączenie do przystanku Nowy Sącz-Chełmiec. Mimo to województwo małopolskie dostrzega jego potencjał i rozważa uwzględnienie go w siatce połączeń kolejowych – powiedział nam przedstawiciel UMWM. Dodaje, że finansowania takich połączeń nie uwzględniono w budżecie województwa na rok 2019. – Możliwe będzie przy tym uwzględnienie go w projekcie budżetu na rok 2020 – wskazuje.

Michał Drewnicki zapowiada, że województwo będzie zwracać się do samorządów lokalnych z wnioskiem o współfinansowanie połączenia. Jeśli środki na utrzymanie kursów uda się zgromadzić, to inaczej niż w przypadku pociągów zlikwidowanych w połowie maja, wprowadzona zostanie odpłatność za przejazd. Nasz rozmówca zaznacza jednak, że województwo wprowadza atrakcyjne cenowo oferty biletowe w skali całego regionu, a na terenie aglomeracji sądeckiej funkcjonuje bilet zintegrowany obejmujący również komunikację miejską.

Trzynaście lat bez regularnego ruchu pasażerskiego

Dziewięciokilometrowy odcinek linii 104 pomiędzy Nowym Sączem a Marcinkowicami jest zelektryfikowany, więc połączenia mogłyby być obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Fragment Nowy Sącz-Chełmiec – Marcinkowice, który nie był obsługiwany w ramach komunikacji organizowanej przez MPK Nowy Sącz, ma długość ok. 4,5 km i nie ma na nim przystanków pośrednich. Był on czynny w ruchu regularnym do 2006 r., kiedy zamknięto przewozy na całym ciągu Rabka-Zdrój – Nowy Sącz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polska – Słowacja: Połączenia autobusowe z przesiadką?

Komunikacja

Polska – Słowacja: Połączenia autobusowe z przesiadką?

Kasper Fiszer 03 lutego 2018

Małopolska: Połączenia na Słowację wciąż niepewne

Komunikacja

Małopolska: Połączenia na Słowację wciąż niepewne

Kasper Fiszer 26 listopada 2017

Polska – Słowacja: Negocjacje ws. autobusów nierozpoczęte

Komunikacja

Polska – Słowacja: Negocjacje ws. autobusów nierozpoczęte

Kasper Fiszer 07 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5