Burmistrz Nowego Jorku Bill de Blasio ogłosił plan instalacji drogi rowerowej na jednym z najsłynniejszych obiektów Wielkiego Jabłka, czyli moście Brooklińskim. De Blasio nie spieszył się z tą decyzją – zapadła dopiero w osiem lat po ogłoszeniu planu ,,Vision Zero”, mającego chronić pieszych i rowerzystów. Finalnie ścieżka dla rowerów ma zostać zbudowana do końca 2021 r.
Most Brookliński zbudowany w 1883 r. jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Nowego Jorku i zajmuje szczególne miejsce w zbiorowej wyobraźni. Jego funkcjonalność nie stoi jednak na najwyższym poziomie, co pokazała w ostatnim czasie przede wszystkim pandemia koronawirusa.
Ale o bezpieczeństwo i komfort poruszania się na moście Brooklińskim dopominali się nie tylko piesi. Dotąd na ikonicznym obiekcie nie było osobnej drogi dla rowerów, a nowojorski Departament Transportu odkładał projekty nowej ścieżki od 2016 r.
Jak poinformował NY Times, Rada Miasta nareszcie postanowiła zmienić ten stan rzeczy. W ramach planu ,,Bridges for the People”, na moście Brooklińskim, od strony Manhattanu wydzielona zostanie osobna, dwukierunkowa droga dla rowerów. Tym samym chodnik, który piesi do tej pory musieli dzielić z cyklistami, zostanie całkowicie do dyspozycji tych pierwszych.
Według informacji udzielonej Timesowi przez rzecznika nowojorskiego ratusza, w założeniu droga zostanie oddana do dyspozycji rowerzystom w do końca 2021 r.
Pandemia dała do myślenia
Wydaje się, że decyzja, choć pozytywna, została mocno rozciągnięta w czasie. Dobrą okazją do szybszego wcielenia jej w życie był ogłoszony osiem lat temu plan ,,Vision Zero”, mający zwalczyć zakorkowanie ulic Nowego Jorku do 2024 r. Jego częścią były m. in. nakładanie większych kar na kierowców potrącajcych pieszych i cyklistów oraz tworzenie infrastruktury przyjaznej tej drugiej grupie.
Najwyraźniej ostatecznym bodźcem do podjęcia decyzji była, oczywiście, pandemia koronawirusa. Jak podaje NY Times, podobnie jak w wielu innych metropoliach, koronawirus wywołał w Nowym Jorku duży wzrost liczby rowerzystów. Przed wprowadzeniem lockdownu w mieście na rowerze jeździło około 1,6 mln osób miesięcznie. W listopadzie 2020 r. było ich już o 55 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2019 r.
Kolejny most do przeróbki
Metamorfozę przejdzie nie tylko most łączący Manhattan z Brooklynem, ale także most Queensboro, rozciągający się pomiędzy środkowym Manhattanem a dzielnicą Queens. W planach jest przebudowa mostu pochodzącego z 1909 r., a dokładniej zmiana jego północnej jezdni w dwukierunkową drogę rowerową, a południowej w drogę dla pieszych. Ta przebudowa powinna rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.