Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowy Jork: Mija 20 lat od wprowadzenia systemu MetroCard

Dalej Wstecz
Autor:

Piotr Kumelowski

Data publikacji:
2014-02-17 15:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy Jork: Mija 20 lat od wprowadzenia systemu MetroCard
metro w Nowym JorkuGryffindor, lic. CC 3.0
Na początku stycznia minęło 20 lat od inauguracji nowego systemu pobierania opłat w nowojorskiej komunikacji miejskiej zwanego MetroCard. System ten zadebiutował na dwóch stacjach metra: Whitehall i Wall Street, wkrótce objął też autobusy. Od otwarcia pierwszej linii metra w 1904 r. oplata za przejazd aż do roku 1948 wynosiła 5 centów.

Wrzucona moneta, a w późniejszych latach żetony zwalniały ramiona wejściowych bramek. Z czasem ten anachronizm stawał się coraz bardziej oczywisty. Koszt zbierania, liczenia, przewożenia, dystrybucji żetonów oraz gotówki ze stacyjnych kas był wysoki, nie można też było wprowadzić elastycznych taryf.

Nowa MetroCard z zakodowaną magnetycznie wartością zapoczątkowała prawdziwa rewolucje. Następnym krokiem było wprowadzenie w 1997 r. darmowych przesiadek w relacjach metro/autobus/metro. Wcześniej były one płatne oddzielnie. Czytniki MetroCard w autobusach zainstalowano obok kierowcy, gdyż tradycyjnie pasażerowie wsiadają tu wyłącznie przednimi drzwiami.

O ile sama istota MetroCard nie jest niczym nadzwyczajnym, to w warunkach starego metra liczącego 458 stacji (niektóre o kilku wejściach) oraz parku autobusów liczącego 6 tys. pojazdów, – cale przedsięwzięcie było potężnym, kilkuletnim wysiłkiem technologicznym i organizacyjnym, wymagającym przeszkolenia tysięcy pracowników oraz edukacji pasażerów. To dzięki m.in. wprowadzeniu MetroCard obecne przewozy biją historyczne rekordy, a do wagonów metra powrócił tłok. Pomimo tych sukcesów temat wspólnego biletu aglomeracyjnego, obejmującego koleje dojazdowe LIRR, MN i NJT oraz podmiejskie autobusy, wciąż nie może się przebić.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trójmiejski bilet metropolitalny będzie rozszerzony o Tczew

Komunikacja

Trójmiejski bilet metropolitalny będzie rozszerzony o Tczew

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Pekin też będzie miał bezobsługowe metro

Komunikacja

Pekin też będzie miał bezobsługowe metro

Łukasz Pastor 14 sierpnia 2014

Metro szuka dostawcy prądu

Prawo & Finanse

Metro szuka dostawcy prądu

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5