Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowy dworzec Łódź Kaliska już otwarty

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

PKP S.A.

Data publikacji:
30-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP S.A.

Podziel się ze znajomymi:

Na stacji Łódź Kaliska powstał nowoczesny, ekologiczny i dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów dworzec kolejowy. Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły właśnie trwającą nieco ponad dwa lata inwestycję.

Zgodnie z założeniami projektu przebudowy pozostawiono trójnawowy charakter dworca z bezpośrednim powiązaniem z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. Dworzec ma prostą bryłę, przeszkloną od placu przydworcowego i parkingu, z elewacją wykonaną z miedzi oksydowanej. Przy doborze materiału dla przebudowy dworca kierowano się szlachetnym pochodzeniem miedzi kojarzonym z budynkami o długiej trwałości i historii, a także wpisującym całość inwestycji w kontekst pobliskich obiektów. W środkowej nawie budynku na całej długości dachu zamontowano nowoczesny świetlik. Wnętrze zostało również wykończone elementami z miedzi, nawiązującymi kształtem do świetlika. Co ciekawe, w czasie prowadzenia prac odkryto fragmenty ceramicznych posadzek, które są reliktami pierwotnego, nieistniejącego dziś budynku Dworca Kaliskiego, który oddano do użytku podróżnych 15 listopada 1902 r. Obecnie fragmenty posadzek, wraz z informacją o ich ciekawej historii, wyeksponowano w tunelu dworca. Na parterze budynku znajdują się: część służąca podróżnym, w tym kasy biletowe, przestronna poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne, w których znajdą się m.in. salonik prasowy oraz usługi gastronomiczne. Do wynajęcia pozostały jeszcze dwa lokale o powierzchniach: 107 mkw. oraz 17,14 mkw., a spółka PKP zaprasza do współpracy zarówno duże podmioty sieciowe, jak i lokalnych przedsiębiorców. Docelowo na dworcu znajdą się także skrytki bagażowe oraz automaty z przekąskami i napojami, bankomat oraz biletomat. Natomiast piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono na biura dla spółek kolejowych.

– To niezwykle ważna inwestycja. Warto zauważyć, że projekt przebudowy dworca uwzględnia nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca został zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami. Dzięki temu dworzec jest w pełni przygotowany do obsługi większej liczby pasażerów, w tym także podróżnych ze szczególnymi potrzebami, czyli osób o ograniczonej mobilności – przekonuje Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Cały obiekt wraz z otoczeniem został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Budynek został wyposażony w nowoczesne instalacje zarówno podnoszące komfort użytkowania, jak i służące stricte podróżnym – wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów, biletomaty czy windy. Modernizacja dworca Łódź Kaliska to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo – dworzec został wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz inteligentne systemy zarządzania budynkiem. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją. Zmieniło się również najbliższe otoczenie dworca. Powstał nowoczesny plac przydworcowy służący jako węzeł komunikacyjny, dostosowany do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania samochodów elektrycznych), autobusów oraz rowerów wraz z dużą wiatą rowerową. Natomiast za budynkiem znalazł się parking dla pasażerów. Przy dworcu jest także postój taksówek.

Przebudowa dworca kolejowego Łódź Kaliska kosztowała 64 mln zł brutto. Inwestycja została dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych jest firma SKB LDR z Warszawy, a projekt przebudowy dworca opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic. Zgodnie z początkowymi zapowiedziami nowy dworzec Łódź Kaliska został częściowo otwarty dla pasażerów już w czerwcu br. Wewnątrz obiektu udostępnione zostały kasy biletowe oraz prowadzący do nich tunel, a dzięki przeniesieniu obsługi podróżnych z dworca tymczasowego do docelowego budynku, wykonawca prac budowlanych mógł dokończyć roboty związane z zagospodarowaniem terenu wokół dworca.

Stacja kolejowa Łódź Kaliska to ważny węzeł komunikacyjny miasta i regionu. Zatrzymują się tu zarówno pociągi aglomeracyjne i regionalne, jak i dalekobieżne. Obsługuje pasażerów pociągów PKP Intercity podróżujących do Szczecina, Krakowa czy Bielsko-Białej, a także pociągów regionalnych POLREGIO, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich m.in. do Sieradza, Zgierza, Kutna, Poznania czy Częstochowy. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja Łódź Kaliska obsługiwała średnio 8,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej średnio 153 pociągi dziennie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij