Grupa Škoda zdobyła nowe kontrakty serwisowe o wartości ponad 47,4 mln euro, które umacniają znaczenie zakładu w Ostrawie-Martinovie jako jednego z kluczowych ośrodków utrzymania taboru w Europie Środkowej. Spółka zajmie się zarówno remontami kultowych tramwajów T3 dla Liberca i Jablonca, jak i kompleksową obsługą nowoczesnych pojazdów 39T w Ostrawie, 29T i 30T w Bratysławie oraz 14T w Pradze. W ten sposób Škoda potwierdza, że potrafi obsłużyć cały cykl życia pojazdu – od produkcji po wieloletnie utrzymanie.
Grupa Škoda, czołowy europejski producent pojazdów dla kolei i bezemisyjnego transportu miejskiego, zdobyła szereg kontraktów na usługi serwisowe i naprawcze dla krajowych oraz zagranicznych operatorów transportowych. Wszystkie zlecenia będą realizowane w zakładzie spółki w Martinovie (Ostrawa), który od lat należy do najważniejszych ośrodków konserwacji i modernizacji taboru w Europie Środkowej. Łączna wartość nowo podpisanych kontraktów przekracza 47,4 mln euro.
– Zakład Grupy Škoda w Martinovie od dawna jest jednym z kluczowych centrów serwisowych w Europie Środkowej. Nowe umowy potwierdzają, że klienci doceniają nasze techniczne know-how, doświadczenie oraz zdolność do terminowego wykonywania usług na najwyższym poziomie – podkreślił Martin Bednarz, dyrektor wykonawczy Škoda Vagonka i Škoda Ekova w Grupie Škoda.
Przegląd aktualnie zakontraktowanych prac serwisowychOto w skrócie prace serwisowe, które obejmuje umowa:
- Naprawy główne tramwajów T3 dla spółki transportowej Liberec i Jablonec nad Nisou – remont trzech pudeł (1× T3R.PLF, 2× T3R.PV) oraz dwóch pudeł T3SUCS (bez wózków) z przedłużeniem okresu eksploatacji o 10 lat; wartość kontraktu: 1,29 mln euro.
- Obsługa i naprawa tramwajów Škoda 39T dla spółki transportowej w Ostrawie – przeglądy okresowe średniego poziomu w ramach umowy ramowej na lata 2025–2029; wartość kontraktu może przekroczyć 4,02 mln euro.
- Naprawy główne tramwajów Škoda 29T i 30T dla spółki transportowej w Bratysławie – kompleksowa obsługa do 60 pojazdów (pudła, aparatura trakcyjna, wózki); wartość kontraktu to ok. 30,4 mln euro.
- Okresowe przeglądy wyższego poziomu tramwajów Škoda 14T dla Praskiego Przedsiębiorstwa Transportowego – kompleksowy serwis do 54 pojazdów w latach 2025–2029; wartość kontraktu może sięgnąć 11,8 mln euro.
Naprawy główne tramwajów T3 dla Liberca i JabloncaGrupa Škoda przeprowadzi kapitalny remont trzech pudeł tramwajowych (1× T3R.PLF, 2× T3R.PV) oraz naprawę dwóch pudeł T3SUCS (bez wózków). Zakres obejmuje pełną renowację konstrukcji pudła, nowe malowanie, prace we wnętrzu, w kabinie motorniczego oraz przy elementach elektrycznych. Celem jest wydłużenie okresu eksploatacji o kolejne 10 lat. Kontrakt o wartości 1,29 mln euro ma zostać zrealizowany najpóźniej do 20. tygodnia 2027 r.
Warto wspomnieć, że Grupa Škoda ma bogate doświadczenie w naprawach tramwajów T3 dla spółki z Liberca i Jablonca – w latach 2020-2022 przeprowadziła remonty pojazdów T3R.PLF i T3R.PV o wartości łącznie 744 tys. euro, a w latach 2022-2023 odnowiła sześć pudeł tramwajowych za 1,86 mln euro, a obecnie finalizuje zamówienie na remont ośmiu pudeł wartych 2,6 mln euro.
Obsługa tramwajów Škoda 39T dla OstrawyKolejny kontrakt obejmuje przeglądy średniego poziomu oraz usługi naprawcze tramwajów Škoda 39T dostarczonych do Ostrawy przez Grupę Škoda. Zakład w Martinovie wykorzysta doświadczenie z ich wcześniejszego montażu.
Projekt realizowany jest w ramach umowy ramowej na lata 2025-2029, a jego wartość szacuje się na 4,02 mln euro.
Naprawy główne tramwajów 29T i 30T dla BratysławyIstotnym elementem nowych zleceń jest przeprowadzenie napraw głównych („major inspections”) do 60 tramwajów typów 29T i 30T. Zakres prac obejmie szerokie remonty pudeł, aparatury trakcyjnej oraz wózków.
Wartość czteroletniej umowy ramowej szacowana jest na ok. 30,4 mln euro.
Przeglądy wyższego poziomu tramwajów 14T dla Pragi
Umowa obejmuje kompleksowy serwis do 54 tramwajów Škoda 14T. Zakres prac dla poszczególnych pojazdów będzie wynikał z częściowych zleceń klienta i może obejmować m.in. przegląd i obsługę elementów elektrycznych umieszczonych na dachu oraz w pojeździe, a także prace mechaniczne i nowe malowanie.
Umowa ramowa została zawarta na lata 2025-2029, a jej wartość może sięgnąć 11,8 mln euro.
Inne duże kontrakty serwisowe i modernizacyjneW ostatnich latach Grupa Škoda zrealizowała szereg projektów potwierdzających jej silną pozycję w obszarze utrzymania i modernizacji taboru kolejowego. Zakład w Šumperku prowadzi remonty główne dwupoziomowych składów NIM Express dla niemieckiego DB Regio oraz modernizację pojazdów MVTV2 dla Zarządu Kolei. Dla Göteborga w Szwecji Grupa Škoda unowocześnia flotę 79 tramwajów M31, wyposażając je w nowe technologie i rozwiązania podnoszące komfort pasażerów.
Te działania, wraz z nowymi kontraktami dla zakładu w Ostrawie, potwierdzają, że Grupa Škoda jest partnerem zdolnym zapewnić pełną obsługę cyklu życia pojazdów szynowych – od produkcji, przez modernizację, aż po długoterminowe utrzymanie.