Projekt F–C–B nabiera tempa. Po Frankfurcie nad Odrą i Brandenburgii nowe tramwaje Škody pojawiły się teraz w Cottbus. ForCity Plus 47T z pasażerami wyjechały na ulice 15 sierpnia, rozpoczynając trzeci etap wspólnej wymiany taboru, który obejmuje łącznie 43 pojazdy.
Po Frankfurcie nad Odrą także Cottbus wprowadziło do ruchu liniowego nowe tramwaje Škody. Pierwsze ForCity Plus 47T z pasażerami wyjechały na ulice 15 sierpnia 2025 r. To kolejny etap realizacji wspólnego zamówienia trzech miast Brandenburgii, które całkowicie zmieni oblicze lokalnego transportu szynowego.
Cottbus zaczyna wymianę flotyTramwaje dla Cottbus mają 28,96 m długości, 2,4 m szerokości i zapewniają 70% niskiej podłogi. Mogą zabrać do 158 pasażerów, z czego 61 na miejscach siedzących (plus sześć składanych). Są klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring oraz strefy wielofunkcyjne dla wózków i rowerów.
Cottbusverkehr zamówiło łącznie 22 pojazdy 47T. Pierwotnie umowa obejmowała siedem sztuk, jednak w 2022 r. operator zdecydował się na wykorzystanie opcji, zamawiając kolejne 15 pojazdów dzięki wsparciu finansowemu landu Brandenburgia.
Pierwszy tramwaj dotarł do Cottbus 6 czerwca 2024 r. Był to pierwszy nowy pojazd we flocie od 34 lat. Przez ponad rok przechodził testy i kontrolę techniczną na torach miejskich i w zajezdni. 15 sierpnia 2025 r. dwa wozy rozpoczęły kursy liniowe na trasie nr 2, a od poniedziałku 18 sierpnia liczba eksploatowanych pojazdów wzrosła do pięciu. Nowe tramwaje stopniowo zastępują wysłużone Tatry KT4 i KTNF6.
Wspólne zamówienie F–C–BWarto przypomnieć, że nowe pojazdy są częścią
wspólnego przetargu miast Frankfurt nad Odrą, Brandenburg i Cottbus. Kontrakt podpisano w lutym 2021 r. – obejmował 24 tramwaje w zamówieniu podstawowym i 21 w ramach opcji. Ostatecznie łączna liczba pojazdów wynosi 43 sztuki.
Każde z miast zamawia wariant dostosowany do lokalnych warunków, ale oparty na tej samej platformie ForCity Plus. Wszystkie tramwaje mają długość 29 metrów, układ wózków Bo’2Bo’, rozstaw toru 1000 mm i prędkość maksymalną 80 km/h.
Frankfurt nad Odrą zamówił 13 tramwajów 46T o szerokości 2,3 m i pojemności 151 pasażerów. Pierwszy pojazd dotarł 10 kwietnia 2024 r., a od czerwca 2025 r. osiem z nich kursuje już z pasażerami.
Cottbus odbiera 22 sztuki 47T – o 10 cm szersze niż wozy dla pozostałych miast i mieszczące o siedmiu pasażerów więcej. Pierwszy pojazd dostarczono w czerwcu 2024 r., a eksploatacja pasażerska rozpoczęła się w sierpniu 2025 r.
Brandenburg nad Hawelą zamówił osiem tramwajów 48T. Pierwsze dwa pojazdy dostarczono w grudniu 2024 r., a kolejne dwa były w tym czasie na ukończeniu. Włączenie do rozkładu zaplanowano na 2025 r.
Koniec epoki TatrWprowadzenie nowych tramwajów oznacza definitywny koniec eksploatacji czeskich Tatr z lat 80. – modeli KT4D i KTNF6 – które przez dekady dominowały we flotach Brandenburgii. Dzięki wspólnemu zamówieniu i dofinansowaniu ze środków landowych miasta zyskują nowoczesne, ciche i energooszczędne pojazdy. Projekt F–C–B stał się przykładem udanej współpracy samorządów w regionie, pozwalającej osiągnąć efekt skali i korzystne warunki zakupu.