Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowe tramwaje Škody dla Pragi z homologacją w rekordowym czasie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Skoda

Podziel się ze znajomymi:

Po 40 tysiącach kilometrów testów i zaledwie 16 miesiącach od startu produkcji, nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T są gotowe do wyjazdu na praskie tory. To najnowocześniejsze niskopodłogowe pojazdy w historii miasta – ciche, energooszczędne i wyposażone w system antykolizyjny LiDAR. Dzięki nowemu hamulcowi elektromechanicznemu i rekuperacji energii mają zapewnić większy komfort pasażerom i niższe koszty eksploatacji dla DPP.

Tramwaje Škoda ForCity Plus 52T, zaprojektowane dla Pragi, pomyślnie przeszły proces homologacji i zatwierdzenia typu. Najnowsza generacja w pełni niskopodłogowych tramwajów Škody zaliczyła wszystkie testy techniczne, pokonując wymagane 20 000 kilometrów bez pasażerów oraz kolejne 20 000 z pasażerami. Oznacza to, że są już o krok od przekazania praskiemu przedsiębiorstwu transportowemu DPP i rozpoczęcia regularnej eksploatacji. Obecnie w zajezdni Hloubětín znajduje się 13 tramwajów ForCity Plus 52T, a pozostałe siedem znajduje się na zaawansowanym etapie produkcji. Zgodnie z umową, Škoda Group dostarczy je najpóźniej na początku grudnia tego roku – dokładnie dwa lata po podpisaniu kontraktu. Same pojazdy uzyskały zatwierdzenie w rekordowym czasie 22 miesięcy. Przed rozpoczęciem regularnej eksploatacji każdy tramwaj musi jeszcze otrzymać certyfikat zdatności do ruchu wydawany przez Czeski Urząd Kolejowy.

Szybka droga od projektu do torów

Tramwaje Škoda ForCity Plus 52T reprezentują najnowszą generację miejskich pojazdów niskopodłogowych opracowanych specjalnie dla Pragi. Oferują w pełni przyjazne środowisku, klimatyzowane wnętrze, nowoczesny system informacji pasażerskiej, ergonomiczne siedzenia, a przede wszystkim zupełnie nowy hamulec elektromechaniczny, który zapewnia cichszą pracę, mniejsze wymagania serwisowe i większą precyzję hamowania. Pojazdy wyposażono również w system antykolizyjny wykorzystujący technologię LiDAR, energooszczędne oświetlenie LED oraz zaawansowany układ hamowania rekuperacyjnego, który umożliwia odzysk energii i oddawanie jej do sieci trakcyjnej, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji floty.

– Podróżowanie po Pradze w bardziej komfortowych i bezpiecznych tramwajach jest teraz o krok bliżej rzeczywistości, ponieważ pomyślna homologacja to kluczowy etap w realizacji pierwszej serii tramwajów Škoda ForCity Plus 52T. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy dostarczać pojazdy dla stolicy Czech, i cieszymy się, że produkcja oraz dostawy przebiegają zgodnie z harmonogramem, bez komplikacji. Uzyskanie zatwierdzenia pojazdu w zaledwie 16 miesięcy od rozpoczęcia produkcji to niezwykłe osiągnięcie naszego zespołu – powiedział Petr Novotný, prezes zarządu Škoda Group.

– Z sukcesem zakończyliśmy proces homologacji nowego modelu Škoda ForCity Plus 52T. Bardzo doceniam, że cały projekt przebiega zgodnie z planem – co w dzisiejszych realiach stanowi ogromne osiągnięcie przy realizacji dostaw nowych pojazdów. Zanim nowe tramwaje Škoda ForCity Plus 52T będą mogły wejść do regularnej eksploatacji, musimy przeprowadzić obowiązkowe jazdy próbne i testy bezpieczeństwa każdego dostarczonego pojazdu, a producent musi usunąć ewentualne usterki – informuje Jan Šurovský, wiceprzewodniczący zarządu i dyrektor techniczny DPP – Povrch i dodaje:

– Dla każdego tramwaju konieczne jest uzyskanie certyfikatu zgodności z wymogami Urzędu Kolejowego oraz formalne przeniesienie własności na DPP. Równocześnie szkolimy naszych motorniczych w obsłudze nowego typu tramwaju. Spodziewam się, że regularny ruch z pierwszymi pojazdami rozpocznie się za około trzy tygodnie, zgodnie z wcześniej ogłoszonym harmonogramem.

Nowa generacja praskich tramwajów

Od początku projekt tramwaju Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi wyróżniał się terminowością i szybkim tempem realizacji. Zainaugurowano go w grudniu 2023 roku podpisaniem umowy ramowej między Škoda Group a praskim przedsiębiorstwem transportowym. Już w styczniu 2024 roku zaprezentowano publicznie wygląd nowego tramwaju, jego nowoczesny design i rozwiązania techniczne. Produkcja rozpoczęła się w czerwcu tego samego roku, a pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowej na początku 2025 roku. W kwietniu rozpoczęto proces homologacji bez pasażerów, a w czerwcu – z pasażerami.

We wrześniu 2025 roku wszystkie pojazdy spełniły wymóg przejechania 20 000 kilometrów z pasażerami, kończąc proces weryfikacji niezawodności eksploatacyjnej. W październiku tramwaje uzyskały już pełne zatwierdzenie typu i certyfikat dopuszczenia do ruchu. Każdy egzemplarz otrzyma teraz indywidualny certyfikat zdatności do ruchu wydawany przez Urząd Kolejowy – dopiero wtedy będzie mógł rozpocząć regularne przewozy pasażerskie.

Nowy praski tramwaj jest efektem ścisłej współpracy między Škoda Group a DPP, kontynuując długoletnie partnerstwo obu podmiotów. Najlepszym dowodem jego trwałości są osiągnięcia poprzedniego modelu – flota 250 tramwajów ForCity Alfa 15T przejechała dotąd niemal 150 milionów kilometrów.

Zgodnie z umową ramową Škoda może dostarczyć do 200 tramwajów. W przyszłym roku do tegorocznych 20 egzemplarzy dołączy kolejnych 20, a przewoźnik może w dowolnym momencie skorzystać z opcji na pozostałe 140.

Więcej o planach i strategii Škoda Group, w tym o wejściu na polski rynek i współpracy z lokalnymi firmami, mówi Petr Novotný w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” TUTAJ.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skoda zdobywa Moguncję. Dostarczy co najmniej 22 tramwaje

Komunikacja

Skoda zdobywa Moguncję. Dostarczy co najmniej 22 tramwaje

Jakub Rösler 04 lipca 2025

Zobacz również:

Skoda zdobywa Moguncję. Dostarczy co najmniej 22 tramwaje

Komunikacja

Skoda zdobywa Moguncję. Dostarczy co najmniej 22 tramwaje

Jakub Rösler 04 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij