W toku udzielonego przez Tramwaje Warszawskie zamówienia firma Fire-Max zrealizowała dostawę trzech sztuk pojazdów szynowo-drogowych do manewrowania wagonami tramwajowymi.
Specjalne pojazdy Zagro serii E-Maxi służą do holowania tramwajów i wózków tramwajowych na terenie Zakładu Naprawy Tramwajów T3, Zakładu Realizacji Przewozów „Wola” R1 oraz „Praga” R2.
Pojazdy posiadają napęd elektryczny, a ich sterowanie odbywa się zdalnie-radiowo, zarówno w trybie drogowym jak i szynowym. Napęd jest realizowany przez gumowe koła napędowe poruszające się zarówno po drogach utwardzonych, jak i torach. Dzięki skrętnym kołom napędowym istnieje możliwość swobodnego przemieszczania się pojazdów w miejscach o ograniczonej przestrzeni, wjazdu na tor pod dowolnym kątem oraz obrotu w miejscu.
Prowadzenie w torze zapewniają automatycznie opuszczane i podnoszone koła szynowe o odpowiednim profilu. Pojazdy zostały wyposażone w sprzęgi Alberta do przetaczania tramwajów z płynną regulacją wysokości sprzęgania, a także specjalny osprzęt do chwytania i przetaczania różnych typów wózków tramwajowych eksploatowanych przez Tramwaje Warszawskie. Dodatkowe wyposażenie stanowią m.in. zderzaki gumowe oraz wyciągarki linowe, umożliwiające wypychanie i przyciąganie wózków tramwajowych. Dzięki specjalnej konstrukcji pojazdy mogą także wjeżdżać pod podniesione wagony tramwajowe.
Nie są to pierwsze pojazdy serii E-Maxi na rynku tramwajowym w Polsce. Fire-Max dostarczył już podobne m.in. do Krakowa, Gdańska, Olsztyna i Łodzi.
fot. Fire Max