Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowe odwołanie Modertransu we wrocławskim przetargu na tramwaje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Nowe odwołanie Modertransu we wrocławskim przetargu na tramwaje
fot. Modertrans
We Wrocławiu trwa przetarg na dostawy do 46 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Firma Modertrans wniosła nowe odwołanie od zmienionych warunków udziału, które – zdaniem producenta – dopuszczają zbyt duże grono podmiotów. Także takich, które nie mają odpowiedniego doświadczenia w produkcji tramwajów.

Jak pisaliśmy, MPK Wrocław rozpisało przetarg na zakup 25 sztuk fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów z opcją na kolejne 21 pojazdów. Zamawiający wymaga co najmniej trzyczłonowych tramwajów o długości do 32 m. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe. Więcej o wymaganiach piszemy tutaj. Termin składania ofert mija 30 kwietnia.

Niedawno, jak pisaliśmy, MPK Wrocław zmieniło warunki udziału w postępowaniu. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech latach zrealizowały dostawy co najmniej 20 pojazdów elektrycznych, w tym pięciu tramwajów. Pod pojęciem pojazdów elektrycznych – poruszających się „wyłącznie po szynach z własnym napędem elektrycznym i bez własnego źródła energii (energia elektryczna pobierana jest z sieci trakcyjnej i zamieniana jest w silnikach elektrycznych na pracę mechaniczną)” – są dopuszczone też np. pojazdy metra, elektryczne zespoły trakcyjne i lokomotywy elektryczne. Tramwaje są natomiast zdefiniowane jako „pasażerskie pojazdy drogowe o miejscach siedzących dla więcej niż dziewięciu osób (łącznie z motorniczym), podłączone do przewodów elektrycznych lub napędzane silnikiem spalinowym oraz poruszające się po szynach”. Dodatkowo warunek trzech ostatnich lat zostanie spełniony, jeśli realizacja zamówienia rozpoczęła się wcześniej, a w ostatnich trzech latach został dostarczony przynajmniej jeden pojazd.

Firma Modertrans wniosła drugie już odwołanie – tym razem od zmienionych warunków udziału. Producent podkreśla, że są one „nieadekwatne do przedmiotu zamówienia” i „uniemożliwiają ocenę zdolności wykonawcy”. Ponadto są wewnętrzne sprzeczne: choć wykonawca musi wykazać się dostawami pojazdów elektrycznych, w definicji tramwaju dopuszczony jest pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Modertrans zwraca też uwagę, że definicja metra czy ezt jest nieprecyzyjna. „Nie wskazuje kategorycznie jednoznacznych, podstawowych i obiektywnych parametrów elektrycznych zespołów trakcyjnych np. liczby członów ezt, długości” – przekonuje producent.

„Zrealizowanie dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych czy też pojazdów metra nie przesądza automatycznie o zdolności do zrealizowania dostaw tramwajów, gdyż funkcjonują na rynku polskim i UE podmioty, które zrealizowały dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych lub pojazdów metra, ale bezskutecznie ubiegają się o zamówienia w sektorze tramwajowym” – dodaje Modertrans. Spółka nie wymienia żadnych producentów, ale można domyślać się, że chodzi np. o Newag.

Wewnętrznie sprzeczny – zdaniem producenta – jest też wymóg ostatnich trzech lat. Modertrans podkreśla również, że zamawiający „zaniechał powiązania dostaw z jakimkolwiek doświadczeniem wykonawcy w zakresie uzyskania homologacji na obszarze UE”, w krajach, z którymi UE ma umowy, bądź które są stronami porozumienia Światowej Organizacji Handlu. To z kolei stanowi ułatwienie dla podmiotów, które na rodzimych rynkach korzystają z ustawowych preferencji.

Modertrans domaga się zmiany warunku udziału. Zgodnie z oczekiwaniem firmy w postępowaniu miałyby być dopuszczone podmioty, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały dostawy do państw unijnych, z którymi UE ma umowy bądź które są stroną porozumienia Światowej Organizacji Handlu co najmniej pięciu wieloczłonowych i niskopodłogowych tramwajów, z których co najmniej jeden uzyskał dopuszczenie do ruchu (homologację) w dowolnym państwie członkowskim UE. Jako tramwaj rozumiany jest „pojazd drogowy o miejscach siedzących dla więcej niż dziewięciu osób (łącznie z motorniczym), podłączony do przewodów elektrycznych, poruszający się po szynach” (a więc tramwaj z napędem elektrycznym nie będzie spełniać tej definicji).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5