Od 1 czerwca na ulicach Olsztyna pojawi się dziesięć nowych autobusów marki MAN Lion’s City. To efekt dalszej liberalizacji rynku przewozów pasażerskich i udostępniania kolejnych linii prywatnym przewoźnikom. Po zamówieniu uzupełniającym dla konsorcjum Meteor i IREX-3, ok. 40 proc. transportu publicznego w Olsztynie trafi w prywatne ręce.
Olsztyn konsekwentnie stawia na politykę zrównoważonego transportu i od lat unowocześnia komunikację miejską. Na Warmię po 50 latach niebytności wróciły tramwaje. Wybudowano kilometry buspasów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
kupiło łącznie 18 nowych Solarisów Urbino, z kolei Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu od 2015 roku uwalnia rynek komunikacji miejskiej, przekazując kolejne linie w ręce prywatnych przewoźników. Za sprawą KDD & Blue Line Dariusza Gackowskiego na ulicach Olsztyna pojawiło się 11 gazowych Solbusów. Z kolei
kontrakt z konsorcjum Meteor i IREX-3 przyniósł natomiast 20 fabrycznie nowych autobusów Solarisa Urbino 12.
Od 1 czerwca za sprawą tego drugiego przewoźnika w mieście pojawią się kolejne nowe autobusy. Tego dnia w trasy wyruszy 10 fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów MAN Lion’s City. Operator Meteor i IREX-3 wozi w Olsztynie pasażerów od marca 2016 r. Dotychczas wykonywał 1,3 mln wozokilometrów, od czerwca będzie to o 500 tys. więcej. Wszystko za sprawą podpisanego w listopadzie 2017 roku aneksu do umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej.
– Każdy z nowych autobusów pomalowany został w limonkowo-srebrno-czarne barwy obowiązujące w olsztyńskiej komunikacji miejskiej – informuje Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. – Wszystkie autobusy wyposażone są m.in. w klimatyzację, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, monitoring, biletomaty oraz autokomputery umożliwiające lokalizację pojazdów, rejestrujące szczegółowe raporty jazdy i pozwalające na utrzymanie stałej łączności z Centrum Zarządzania Transportem Publicznym – podkreśla.
Aneks, tak samo jak umowa z Meteor i IREX-3, obowiązuje do 2025 roku. Po rozszerzeniu zamówienia, łącznie ok. 40% rynku przewozów komunikacji miejskiej obsługiwana będzie przez prywatnych przewoźników.