Bielsko-Biała inwestuje równolegle w nowoczesność i dostępność. Do taboru MZK już wkrótce dołączą zarówno przegubowe autobusy wodorowe, jak i kompaktowe pojazdy klasy MINI. To odpowiedź na rosnącą liczbę pasażerów i potrzeby różnych dzielnic miasta – od zatłoczonych tras po osiedlowe zakamarki. Wszystko to w ramach jednej strategii: nowoczesny, komfortowy i coraz bardziej ekologiczny transport publiczny.
Miejski Zakład Komunikacji w Bielsku-Białej systematycznie odnawia i unowocześnia swoją flotę. Tylko w lipcu spółka podpisała dwie umowy na dostawy nowych autobusów różnych klas – zarówno zeroemisyjnych przegubowych pojazdów wodorowych, jak i niskopodłogowych autobusów klasy MINI do obsługi linii osiedlowych.
Wodorowe przegubowce – cicho, ekologicznie, z dużym zasięgiem22 lipca podpisano kontrakt na
zakup dwóch przegubowych autobusów wodorowych klasy MEGA, które dostarczy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Pojazdy zostaną wyposażone w ogniwa paliwowe, które generują energię elektryczną z wodoru i tlenu, a jedynym efektem ubocznym tego procesu będzie para wodna. To już drugi zakup autobusów zasilanych wodorem w Bielsku-Białej.
Nowe przegubowce zapewnią cichą i płynną jazdę, krótki czas tankowania oraz wysoki zasięg. Dodatkowo będą wyposażone w klimatyzację, ładowarki USB, drzwi odskokowo-przesuwne i systemy poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Na realizację dostawy przewidziano 12 miesięcy. Koszt umowy to 11,56 mln zł, a inwestycja jest współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Śląskiego w ramach projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”.
Nowoczesne autobusy MINI – idealne na osiedlaZaledwie dzień później, 23 lipca, MZK podpisał kolejną
umowę – tym razem z firmą VBI Busimport PL Sp. z o.o. na dostawę czterech nowoczesnych autobusów klasy MINI, marki ISUZU Novociti Life. Kompaktowe, około 8-metrowe pojazdy doskonale sprawdzą się na trasach miejskich i osiedlowych.
Autobusy pomieszczą około 60 pasażerów i będą zasilane olejem napędowym, spełniając aktualne normy emisji. Znajdą się w nich klimatyzacja, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, stanowisko dla wózka inwalidzkiego oraz automatyczna skrzynia biegów. Koszt inwestycji to 5,25 mln zł, a dostawa planowana jest jeszcze przed końcem 2025 roku.
Jedna strategia – różne potrzebyObie inwestycje wpisują się w konsekwentnie realizowaną strategię rozwoju komunikacji publicznej w Bielsku-Białej. Zakupy uzupełniają się funkcjonalnie: duże autobusy wodorowe obsłużą najbardziej obciążone linie, natomiast kompaktowe pojazdy MINI zapewnią dostępność w mniej dostępnych częściach miasta.
Dzięki wsparciu środków unijnych i dobrej organizacji przetargów MZK skutecznie modernizuje flotę, stawiając zarówno na ekologię, jak i dostosowanie do potrzeb mieszkańców. Do końca 2026 roku flota MZK ma być niemal całkowicie niskopodłogowa i coraz bardziej zeroemisyjna.