Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowa kładka przez Wisłę nie musi być wcale zardzewiała?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-09-15 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowa kładka przez Wisłę nie musi być wcale zardzewiała?
mat. UM Warszawa
Wczoraj (14 września) stolica wybrała projekt nowej kładki pieszo-rowerowej, która ma przeciąć Wisłę na wysokości Karowej i Okrzei. Okazuje się, że zaproponowane rozwiązania wcale nie muszą być ostateczne – łącznie z podstawową sprawą, jaką jest użyty materiał. Komisja konkursowa zaleciła zastanowienie się projektantom, czy w ogóle warto ten materiał wykorzystać.

Warszawa rozstrzygnęła międzynarodowy konkurs na projekt nowej kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę na wysokości Karowej i Okrzei. Wygrała praca złożona przez firmę Schuessler-Plan Inżynierzy. Komisja doceniła prostą, powściągliwą formę. – Obiekt niewątpliwe wpisuje się w krajobraz miasta, ma elegancką formę, która uzupełnia tę część Warszawy i nie kontrastuje z pobliskim Starym Miastem – mówi Marek Mikos, zastępca Biura Architektury i Planowania Przestrzennego w Urzędzie Miasta, który był zastępcą przewodniczącego sądu konkursowego.

Zwycięska praca to na razie koncepcja. Projektant zostanie dopiero zaproszony do negocjacji ws. zlecenia z wolnej ręki na opracowanie projektu. Wiele szczegółów może więc ulec zmianie – tym bardziej, że komisja konkursowa miała sporo zaleceń, chociażby związanych z powiązaniami przeprawy. – W miarę możliwości projektant powinien rozważyć dodatkowe połączenia komunikacyjne na prawym brzegu – w szczególności w kierunku Portu Praskiego. Wydaje się też, że powinien przeprowadzić analizę połączenia mostu z bulwarami w kierunku północnym – wskazuje Marek Mikos.

Wiele kwestii wymaga jeszcze uzgodnień z Regionalnym Zarządem Dróg Wodnych. – To klucz do wielu szczegółów. Rozwiązanie projektowe na lewym brzegu może wymagać korekty w zakresie geometrii ramp i biegu schodów – mówi Mikos. Jak wyjaśnia, chodzi o warunek związany z poziomem wysokiej wody żeglownej.

Okazuje się, że uwagi mogą dotyczyć tak podstawowej kwestii, jak użyte materiały. Wyróżnikiem pracy jest popularna ostatnio stal cortenowska. To materiał o podwyższonej odporności na warunki atmosferyczne, który pokrywa się naturalną warstwą, przypominającą rdzę. – Jury w zaleceniach proponuje zmianę materiału cortenu – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Komisja ma szereg obaw związanych z utrzymaniem i „starzeniem się” przeprawy. – Ze względu na zastosowany w projekcie materiał – czyli stal cortenowska – zaleca się staranne opracowanie detali konstrukcyjnych i architektonicznych, by uniknąć wszelkich problemów na etapie eksploatacji i eliminować ewentualne zacieki w kontakcie z proponowanymi materiałami, czyli betonem, kompozytem drewnianym czy posadzką. Ze względów utrzymaniowych warto przemyśleć zastosowanie tego materiału, zastanowić się nad wariantem z zastąpieniem stali cortenowskiej standardową stali o takich samych parametrach wytrzymałościowych – mówi Marek Mikos. Podkreśla, że studiów wymaga też kwestia iluminacji obiektu.

O tym co przeciw kładce mają jej przeciwnicy i czy to sensowne argumenty, przeczytacie tutaj.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa wybrała projekt kładki przez Wisłę. "Jakby była tu zawsze"

Przestrzeń

Warszawa wybrała projekt kładki przez Wisłę. "Jakby była tu zawsze"

Witold Urbanowicz 14 września 2017

Most pieszo–rowerowy nad konfiturą i kawiorem?

Felietony i komentarze

Most pieszo–rowerowy nad konfiturą i kawiorem?

Jakub Dybalski 13 września 2017

Olbrzymie zainteresowanie architektów mostem w Warszawie

Przestrzeń

Olbrzymie zainteresowanie architektów mostem w Warszawie

Jakub Dybalski 23 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5