Jeszcze w tym miesiącu Bergen w Norwegii otworzy drugą linię tramwajową, co znacząco zmieni układ komunikacyjny miasta. Część trasy, wraz z przystankiem w pobliżu szpitala, znalazła się pod ziemią. Na razie trwają jazdy próbne po nowej infrastrukturze.
Bergen na północnym-zachodnie Norwegii rozwija transport publiczny. Na finiszu jest budowa tramwaju Bybanen prowadzącego z centrum miasta od przystanku Kaigaten przez Szpital Uniwersytecki Haukeland do ukończonego w sierpniu tego roku dworca autobusowego w miejscowości Fyllingsdalen. Roboty przy budowie linii tramwajowej rozpoczęto w październiku 2020 roku. Zgodnie z zapowiedziami miały trwać dwa lata.
Cały projekt obejmuje ok. 9 km linii, z czego ok. 4 km są poprowadzone w tunelach. Na trasie zaplanowanych jest siedem nowych przystanków, z których jeden będzie pod ziemią – Szpital Uniwersytecki Haukeland. Przystanek ukończono 2 listopada i jest gotowy do przyjęcia podróżnych.
Otwarcie nowej linii tramwajowej zaplanowano na 21 listopada. Do tego czasu – już od sierpnia – trwają jazdy próbne. Kursy odbywają się jak w rozkładzie jazdy. Tramwaj w przestrzeni miejskiej rozwija prędkość do 50 km/h, a w tunelu prędkość testowa wynosi nawet do 70 km/h. Bybanen chce przekazać w użytkowanie w pełni przetestowaną infrastrukturę. Sprawdzane jest działanie torów i zwrotnic, systemu zasilania i sygnalizacji oraz łączność.
Powstaje także jeden z najdłuższych na świecie tuneli dla pieszych i rowerzystów między Møllendal a Kronstad. Ten obiekt ma być jednak gotowy dopiero wiosną 2023 roku. Będzie miał 2,9 km długości. W tunelu o szerokości 6 metrów znajdzie się chodnik dla pieszych (2,5 metra) oraz ścieżka rowerowa (3,5 metra). Przejazd przez tunel rowerem ma zająć od 8 do 10 minut. Co ciekawe, we wnętrzu obiektu będzie panować stała temperatura przez cały rok, która wyniesie 7 st. C. Tunel poprowadzi przez górę Løvstakken. Dotychczasowy rekord długości takiego obiektu wynosi 2,4 km – i jest to tunel Slavošovský na Słowacji.
Dzięki nowej linii tramwajowej nr 2 łatwiej będzie można podróżować komunikacją miejską do Szpitala Uniwersyteckiego Haukeland i okolic. Linia nr 2 będzie kursować co 7-8 minut w godzinach szczytu. To sprawi, że szpital Haukeland stanie się ważnym węzłem przesiadkowym dla osób podróżujących różnymi środkami transportu publicznego.
Również inne przystanki mają stać się ważnymi punktami przesiadkowymi – to terminal autobusowy w Fyllingsdalen, Kristianborg, Kronstad. Również przystanki w centrum Bergen – Byparken i Kaigaten – zyskają na znaczeniu w codziennych podróżach.
Węzły będą ważną częścią ogólnej oferty transportu publicznego, a dzięki zmianie pozostałych linii wokół tramwaju do Fyllingsdalen zapewniamy jeszcze więcej dobrych możliwości podróżowania dzięki przesiadkom zarówno między autobusami i tramwajem, jak i między dwiema liniami tramwajowymi – zauważa lokalny organizator transportu Skyss. Z efektu powiększonej sieci ma skorzystać dodatkowo ok. 8 tys. mieszkańców więcej, którzy zyskają odjazdy co 10 minut. – Robimy to, abyś jako podróżujący uniknął długiego oczekiwania na miejski transport – podkreślają urzędnicy.
fot. Veidekke