Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Normalny tor tramwajowy do Jablonca nad Nysą będzie później

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Normalny tor tramwajowy do Jablonca nad Nysą będzie później
fot. Centrum Informacji Turystycznej Jablonca nad Nysą
Opóźnia się inwestycja tramwajowa między Libercem a Jabloncem nad Nysą. Wpływ na terminarze miała mieć pogoda. Najdłuższa międzymiastowa linia tramwajowa w Czechach jest dostosowywana do normalnotorowego rozstawu 1435 mm. Prace trwają od lipca 2021 roku.

Linia tramwajowa Liberec – Jablonec nad Nysą to najdłuższa międzymiastowa linia tramwajowa w Czechach. Liczy 13 km, a na większości trasy posiadała rozstaw 1000 mm. Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miast Liberec i Jablonec nad Nysą (DPMLJ) jest w trakcie dostosowywania trasy do normalnotorowego rozstawu 1435 mm. Inwestycję podzielono na cztery odrębne zadania. Pierwszy dotyczy odcinka Kyselka – Proseč nad Nisou, Škola (1,0 km), drugi odcinka Proseč nad Nisou, Škola – Proseč nad Nisou, Vyhybna (1,4 km), trzeci dotyczy odcinka Nový Svět – Měnírna (8,5 km), zaś czwarty odcinka U Nisy – skrzyżowanie Budovatelů i Poštovní (0,7 km). Szczegółowo o zakresie prac pisaliśmy tutaj.

Mimo wcześniejszych planów, tramwaje nie wróciły na linię Liberec – Jablonec nad Nysą w połowie tego roku. Ma się to stać prawdopodobnie dopiero w przyszłym. Okazuje się, że trzy wyremontowane odcinki są już gotowe, ale jeden w dalszym ciągu nie. Zdaniem przedsiębiorstwa transportowego DPMLJ, opóźnienie wynikało przede wszystkim z warunków pogodowych – wczesnych przymrozków i opadów śniegu. – Ze względu na warunki atmosferyczne nie udało się ukończyć ostatniego etapu przebudowy linii tramwajowej na ulicy Šamotka” – potwierdził Tomáš Krebs, przedstawiciel przedsiębiorstwa DPMLJ. Do ukończenia zostało 150 metrów torowiska. – Przebudowie ostatniego odcinka od początku towarzyszyły zdarzenia, które miały wpływ na przebieg prac, a co za tym idzie, także na termin zakończenia budowy – dodaje.

Jak przekazało przedsiębiorstwo DPMLJ w komunikacie, ostatni odcinek trasy od samego początku stwarzał duże problemy. Trudności pojawiły się już na etapie wykupu nieruchomości, co wpłynęło na proces budowy – zwłaszcza na roboty związane z relokacją linii niskiego napięcia. W efekcie przesuwane były terminy realizacji kolejnych obiektów inżynieryjnych, jak murów oporowych oraz sieci kablowych. – Ostatnią przeszkodą była pogoda, kiedy to zima przyszła wyjątkowo wcześnie. Początek pory deszczowej, opady śniegu i ujemne temperatury łącznie wpłynęły na trudne warunki technologiczne robót budowlanych na ostatnim odcinku – wymienia Krebs.

Na przebudowanym odcinku nadal będą kursować autobusy zastępcze. – Natomiast prace będą kontynuowane z uwzględnieniem warunków atmosferycznych, aby jak najszybciej można było rozpocząć bezpieczną eksploatację tramwajów do Jablonca nad Nysą – przekazuje przedstawiciel DPMLJ, i podkreśla, że nie ustalono jeszcze konkretnej daty uruchomienia tramwajów. Wcześniej zapowiadano uruchomienie trasy w czerwcu tego roku, a następnie termin ten przesunięto na wrzesień.

Inwestycja będzie kosztować około 900 milionów koron (ok. 160 mln zł). Przebudowa jest skupiona przede wszystkim na całkowitej wymianie torów i dostosowaniu trasy do rozstawu 1435 mm. Prace rozpoczęto w lipcu 2021 roku. Mimo że linia tramwajowa łączy Jablonec z Libercem od 1955 roku, to nigdy nie była gruntownie modernizowana.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

Komunikacja

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

inf. pras. TW, oprac. MK 11 września 2025

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Komunikacja

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Przemysław Farsewicz 19 lipca 2025

Toruń ma ponad 200 mln na tramwaje i zajezdnię

Komunikacja

Tramwaje. Kolejny rok pod znakiem inwestycji

Komunikacja

Tramwaje. Kolejny rok pod znakiem inwestycji

Witold Urbanowicz 05 października 2024

Brno. Powstanie tramwaj z kolejnym tunelem

Przestrzeń

Brno. Powstanie tramwaj z kolejnym tunelem

Przemysław Farsewicz 02 stycznia 2024

Zobacz również:

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

Komunikacja

Budowa linii tramwajowej do Dworca Zachodniego. Praca wre

inf. pras. TW, oprac. MK 11 września 2025

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Komunikacja

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Przemysław Farsewicz 19 lipca 2025

Toruń ma ponad 200 mln na tramwaje i zajezdnię

Komunikacja

Tramwaje. Kolejny rok pod znakiem inwestycji

Komunikacja

Tramwaje. Kolejny rok pod znakiem inwestycji

Witold Urbanowicz 05 października 2024

Brno. Powstanie tramwaj z kolejnym tunelem

Przestrzeń

Brno. Powstanie tramwaj z kolejnym tunelem

Przemysław Farsewicz 02 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij