Jednym z najpiękniejszych i zarazem najciekawszych pojazdów pokazanych na targach Busworld w holenderskim Kortrijk był podwójnie przegubowy trolejbus przeznaczony dla austriackiego Linzu.
20 podwójnie przegubowych trolejbusów przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej Linz AG z Austrii zamówiło jesienią 2015 roku. Pierwsze 24-metrowe pojazdy są już gotowe. Równocześnie innowacyjny trolejbus pokazano na targach w belgijskim Kortrijk i w Linzu, gdzie rozpoczęły jazdy próbne, na razie bez pasażerów. Premierowy kurs z pasażerami ma odbyć się za kilka miesięcy. Przyjemny, wygodny trolejbus
Wyprodukowany w belgijskiej fabryce Van Hoola Exqui.City 24m robi wrażenie nie tylko swoją długością. Pozytywnie zaskakuje też wnętrze – bardzo przemyślane, z mnóstwem uchwytów dla pasażera, wygodnymi, ergonomicznymi fotelami i wykończone z materiałów wysokiej jakości. Szerokie drzwi, system informacji pasażerskiej wysokiej klasy, podpórki dla pasażerów stojących – jednym słowem widać, że trolejbus zbudowano dla wymagającego austriackiego klienta.
Jeśli dodamy do tego, że to trolejbus, który porusza się prawie bezgłośnie, a także to, że wyposażono go w baterię, dzięki której może kursować również bez sieci trakcyjnej, otrzymamy niemal idealny pojazd miejski dużych gabarytów.
Więcej miejsca dla pasażerów, tyle samo dla pojazdu
– Koncepcja pojazdu wzorowana jest na tramwaju, z resztą, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że będzie kursował po specjalnych bus-pasach, okaże się, że różnice nie są tak wielkie. Zwracam uwagę na długość tego pojazdu. Prawdopodobnie dla potrzeb komunikacji w Linzu starczyłby pojazd 18 metrowy, ale zdecydowano się na dłuższy po to, by dać pasażerom więcej miejsca, po to, by komunikacja była równie komfortowa jak własne auto – powiedział Jan Van Hool, dyrektor designu i rozwoju, a także członek zarządu w rodzinnej firmie.
– Trolejbus porusza się po mieście podobnie jak krótsze pojazdy, a to ze względu na ostatnią oś skrętną – dodał Van Hool. Napęd do trolejbusu zaprojektował i zabudował Vossloh Kiepe, napędzają go dwa bezobsługowe, jak chwali się producent, asynchroniczne silniki elektryczne.
Premiera hybrydy dla Belfastu
W Kortrijk mogliśmy też zobaczyć przegubowy autobus, z zewnątrz nieco podobny do pokazywanego trolejbusu. Exqui.City 18m z napędem hybrydowym został wyprodukowany dla Belfastu w Irlandii Północnej. Będzie tam kursować 30 takich hybryd.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.