Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nieznaczne opóźnienie w remoncie linii tramwajowej w Częstochowie

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2019-01-30 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nieznaczne opóźnienie w remoncie linii tramwajowej w Częstochowie
fot. Wojciech Liberda, czgk.pl
Nadal nie rozpoczęły się prace na terenie torowiska częstochowskiej sieci tramwajowej, które ma być wyremontowane dzięki wsparciu środków europejskich, choć pierwszych działań spodziewano się już na początku stycznia. Okazuje się, że to nie zimowa aura stoi na przeszkodzie, a proza urzędniczych formalności.

Częstochowa od dawna wyczekuje remontu sieci tramwajowej, który uwolniłby pojazdy szynowe od odcinkowych ograniczeń prędkości spowalniających jazdę, pomimo wydzielenia torowiska na całym jego obszarze. Od 2020 r. tramwaje pojadą szybciej dzięki zdobyciu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne znacznej dotacji ze środków europejskich w wysokości 144 mln zł przeznaczonej na dofinansowanie zarówno wymiany infrastruktury, jak i zakup dziesięciu nowych składów tramwajowych – te dostarczy Pesa. Remont sieci przeprowadzony zostanie przez Grupę NDI.

Szkopuł pod ziemią

Jak się dowiedzieliśmy, pierwszych prac na miejscu spodziewano się już 7 stycznia. Pierwszym poligonem dla maszyn ma zostać południowy fragment sieci na odcinku alei Pokoju od skrzyżowania z al. Wojska Polskiego do pętli w pobliżu dworca kolejowego Częstochowa-Raków. Do końca stycznia jednak nikt tam się nie pojawił, a tramwaje kursują dalej bez żadnych zakłóceń. Po części można to tłumaczyć atakiem mrozu, jednak poza nim pewne prace – choćby demontaż – można realizować. Dlaczego nic się nie dzieje?

– Opóźnienie w rozpoczęciu robót budowlanych spowodowane jest zmianą wymagań dotyczących przebudowy kolizji z jednym z gestorów sieci. Nowe warunki wynikają z porozumienia podpisanego pomiędzy MPK w Częstochowie, a gestorem – poinformował Jacek Świderski, przedstawiciel Grupy NDI.

Nie udało się ustalić, o którego gestora chodzi, a może to być każdy – wodociągi i kanalizacja, gazociąg, ciepłociąg, energetyka i łączność. W częstochowskich realiach każdy z nich mógł w ostatniej chwili zgłosić uwagi do zakresu prac związanych z jego instalacją.

Uwagi po fakcie

– Informację o zmianie wymagań w stosunku do tych ogłoszonych w przetargu uzyskaliśmy w połowie grudnia 2018 r., czyli już po pozytywnym uzgodnieniu z Miejskim Zespołem Koordynacji Dokumentacji Projektowej pierwszego z pięciu odcinków planowanych do realizacji – wyjaśnił Świderski.

To zatrzymało niezbędną akceptację wykonanego już projektu przez inżyniera kontraktu i potrzebny był nowy projekt oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych.

– Aktualnie, wspólnie z zamawiającym dokładamy wszelkich starań, aby proces uzgadniania zaktualizowanej dokumentacji projektowej zakończył się najszybciej jak to możliwe – zadeklarował przedstawiciel Grupy NDI.

Prace pod ruchem

Remont zostanie przeprowadzony etapami, a pierwszym mają być prace na południowym odcinku. Z wcześniejszej wypowiedzi Jacka Świderskiego z NDI wynikało, że etap ten będzie traktowany w charakterze poligonu doświadczalnego, doświadczenia z którego miały być wykorzystane na pozostałych odcinkach. Konfrontacja z gestorami sieci podziemnych nie zwiastuje więc bezproblemowej realizacji inwestycji.

Wedle wstępnych zamierzeń, w trakcie realizacji inwestycji częściowo ma zostać utrzymany ruch tramwajowy. Kiedy remontowany będzie pierwszy z odcinków, tramwaje będą obsługiwały północną stronę sieci zawracając na terenie zajezdni. Nie wiadomo jednak, jak zostaną przeprowadzone roboty na północnej części sieci, bo w Częstochowie nie ma pętli rezerwowych. Jednym z pomysłów był ruch wahadłowy oraz całkowite jego wstrzymanie w czasie wakacji.

Pewnym jest konieczność zorganizowania autobusowej komunikacji zastępczej. MPK już teraz gromadzi autobusy przegubowe m.in. wypożyczając Solarisy zdemobilizowane ze służby liniowej u krakowskiego odpowiednika.

Remont sieci tramwajowej oraz zakup 10 rozwojowych wersji Twista pochłoną 205 mln zł, z czego same prace na sieci to kwota ok. 115 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kolejny tramwajowy zabytek w Częstochowie

Komunikacja

Kolejny tramwajowy zabytek w Częstochowie

Dominik Wójcik 12 listopada 2018

Wybory w Częstochowie. Komunikacja i przestrzeń oczami kandydatów

Komunikacja

Wybory w Częstochowie. Komunikacja i przestrzeń oczami kandydatów

Dominik Wójcik 13 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5