Partnerzy serwisu:
Mobilność

Niepełnosprawni: Nawet do pojazdu autonomicznego trzeba móc się dostać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Niepełnosprawni: Nawet do pojazdu autonomicznego trzeba móc się dostać
fot. Ypy31, domena publicznaTradycyjny samochód przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych
Podstawową barierą w zapewnieniu mobilności niepełnosprawnych w Polsce jest infrastruktura, a nie pojazd – ocenił Piotr Todys z Fundacji TUS. Przekonuje on, że nawet do pojazdu jeżdżącego bez ingerencji osoby kierującej trzeba się dostać, co nie jest łatwe, gdy mając problemy z poruszaniem się, mieszka się na którymś z pięter bloku. Samochody tego typu mogłyby natomiast jego zdaniem znacznie ułatwić życie niepełnosprawnych z obszarów wiejskich.

– Kiedy mówię o pojazdach autonomicznych, z jednej strony myślę o moich niepełnosprawnych znajomych, którzy chcieliby poprowadzić samochód, ale nie mogą tego zrobić, i myślę, że to super. Z drugiej przypominam sobie jednak, że niepełnosprawni w Polsce mają szerszy problem z przemieszczaniem się – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Piotr Todys, prezes zarządu Fundacji TUS, która zajmuje się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami.

Problemem jest teraz dostanie się do samochodu, a nie pojechanie nim

Opisywał on, że przeszło dwie dekady temu jego organizacja uruchomiła pierwszy w kraju system transportu dla niepełnosprawnych działający w formule „od drzwi do drzwi”. – W jego przypadku kluczowe było to, by wydostać kogoś z czwartego piętra bez windy – ocenił. – Żeby było jasne, od tamtego czasu nic się w Polsce nie zmieniło – dodał.

– Nadal ok. 90 proc. infrastruktury budynków wielorodzinnych jest niedostępne. Na razie kłopotem pozostaje zatem dostanie się do samochodu, a nie pojechanie nim – mówił przedstawiciel organizacji. – Same samochody autonomiczne jeszcze nie rozwiążą więc problemu braku możliwości przemieszczania się i chciałbym, abyśmy częściej myśleli w tych kategoriach – stwierdził.

Autonomiczna mobilność dla wsi

Piotr Todys przypomniał także o wielu problemach związanych z korzystaniem z pojazdów, które można rozwiązać inaczej niż poprzez automatyzację samego procesu przemieszczania się. Jako przykład podawał otwierane ręcznie rampy prowadzące do autobusów niskopodłogowych, których niepełnosprawny nie może rozłożyć samodzielnie. – Zresztą nie skorzystałaby z nich samodzielnie także duża część innych osób, bo one są zwyczajnie ciężkie – przekonywał.

– Z jednej strony postrzegam więc samochody autonomiczne jako coś, co daje wolność, ale z drugiej – dla wielu osób nadal pozostaną one niedostępne – podsumował. Zauważył przy tym, że samochody bezobsługowe mogłyby być dobrym rozwiązaniem dla osób z niepełnosprawnościami mieszkającymi na wsi, zwłaszcza w kontekście zjawiska wykluczenia komunikacyjnego dotykającego całych społeczności niezależnie od stanu ich zdrowia. – To pięknie brzmi, by w każdej miejscowości podjeżdżał taki samochód autonomiczny i zabierał osobę niepełnosprawną. Gdzieś w głębi serca mam jednak poczucie, że to się może nie wydarzyć – zakończył.

Przypomnijmy, że o dużych możliwościach wykorzystania samochodów autonomicznych do zapewnienia mobilności niepełnosprawnym mówił podczas KTP Tomasz Kamiński z Instytutu Transportu Samochodowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Znikają kładki dla pieszych

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Znikają kładki dla pieszych

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2023

Agora E: Projekt autonomicznego minibusu z Hongkong

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Znikają kładki dla pieszych

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Znikają kładki dla pieszych

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2023

Agora E: Projekt autonomicznego minibusu z Hongkong

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5