Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Nieoczywista korzyść z rowerów liczona w miliardach dolarów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-01-2016
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Nieoczywista korzyść z rowerów liczona w miliardach dolarów
fot. Chris Sampson, lic. CC 2.0rowerzyści w Londynie
Brytyjskie media informują czytelników, że według tamtejszych naukowców, dojeżdżający do pracy na rowerze są sześć razy zdrowsi niż korzystający z innego transportu. To mocno naciągana interpretacja badań londyńskiego Brunel University. Nie ma jednak wątpliwości, że inwestowanie w infrastrukturę rowerową przekłada się na oszczędności w służbie zdrowia. To wręcz jedno z niewielu narzędzi, którym urzędnicy mogą przeciwdziałać nadmiernym wydatkom na służbę zdrowia.

Badania londyńskich naukowców, o których poinformował London Evening Standard a za nim branżowy serwis rowerowy Momentum Mag, dowodzą, że Brytyjczycy, którzy dojeżdżają do pracy rowerem, czterokrotnie częściej wypełniają zalecane przez WHO minimum 150 minut ćwiczeń tygodniowo. Gdy skupili się na londyńczykach wyszło im, że ci sześciokrotnie częściej wypełniają zalecane minimum. Nic w tym dziwnego, bo gdy przeciętny człowiek usłyszy o regularnych ćwiczeniach, od razu przychodzi mu do głowy bieganie, siłownia, itp. Tymczasem rowerzyści tę normę wypełniają w drodze do pracy.

Rowerem zdrowiej

Wyciąganie z powyższego dość ogólnego wniosku, że są sześć razy bardziej zdrowi wydaje się nieco naciągane, ale już fakt, że rowerzyści są zdrowsi niż reszta zdaje się być oczywisty. Jasne, że są narażeni np. na potrącenie przez samochód, czy spaliny na ruchliwych ulicach, co może odbić się na zdrowiu (to zarzuty, które pojawiły się po publikacji badań), ale to ryzyko tak małe w stosunku do korzyści z pedałowania do pracy, że nieistotne.

Z przytoczonych przez wspomniany Momentum Mag innych badań, tym razem WHO, wynika, że ponad 31 proc. dorosłych osób na świecie (badania kilka lat temu przeprowadzono w 122 krajach, posługując się trzema różnymi definicjami aktywności fizycznej) w ogóle nie ćwiczy. Ten wskaźnik jest wyższy w obu Amerykach i wschodniej części regionu Morza Śródziemnego, rośnie wraz poziomem zamożności w danym kraju, z wiekiem, a także jest wyższy u kobiet niż u mężczyzn.

Dla państw to konieczność wydawania dużych pieniędzy na służbę zdrowia i leczenie chorób wynikających z braku aktywności. W ich interesie jest więc zachęcanie obywateli do tego, by się ruszali. O ile jednak państwo raczej nie może zmusić obywateli do pójścia na siłownię, czy zapisania się do klubu sportowego, to już rozbudowywanie infrastruktury rowerowej i przepisy ułatwiające życie rowerzystom, są pośrednio działaniem zachęcającym do aktywności. Bo przecież nie tylko drogi rowerowe i cała związaną z tym infrastrukturę buduje się dla rosnącej liczby rowerzystów, ale następuje też sprzężenie zwrotne – im lepsza infrastruktura tym więcej osób i chętniej z niej korzysta.

Portland zaoszczędzi miliardy

To przekłada się na konkretne pieniądze. Glenn Stewart, lider zespołu, który przygotował wspomniane na wstępie badanie o brytyjskich rowerzystach, szacuje, że 70 proc. wydatków National Health Service, czyli brytyjskiej służby zdrowia dotyczy długoterminowego leczenia chorób, a od 20–40 proc. z tej sumy mogłoby zostać zaoszczędzone, gdyby wzrosła aktywność fizyczna w Wielkiej Brytanii.

Jeszcze mocniej przemawiające do wyobraźni wyniki miało badanie Thomasa Gotschi’ego z Uniwersytetu w Zurychu. Spróbował oszacować wszystkie zyski jakie amerykańskie Portland osiągnie do 2040 r. dzięki planowanej i spodziewanej, przy utrzymaniu obecnej polityki, rozbudowie infrastruktury rowerowej. Wszystkie, czyli nie tylko proste oszczędności w służbie zdrowia, ale też np. statystyczny „zysk z życia” osób, które z racji wspomnianych inwestycji nie umrą (bo będą zdrowsi, nie zginą w wypadkach, etc.). Wyliczył, że inwestycje w wysokości od 138 do 605 mln dol. przełożą się na oszczędności w służbie zdrowia w proporcji 1:1 (388–594 mln dol.), a poza tym na oszczędności np. jeśli chodzi o wydatki na paliwo (143–218 mln dol.), a szacowany „zysk z życia” wyniesie w tym czasie między 7 a 12 mld dol.

Jeśli więc nawet uznać, że brytyjskie tytuły zbyt ochoczo uprościły wnioski z ciekawych przecież wyników badań, to podstawowy wynik jest jasny. Rower nie tylko jest zdrowszym rozwiązaniem dla rowerzysty. Rower jako polityka miasta lub państwa po prostu się opłaca.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

Mobilność

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

simetra 31 października 2022

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Mobilność

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Roman Czubiński 01 października 2022

Zobacz również:

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Redakcja/inf. pras. 15 października 2022

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Pozostałe z wątku:

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

Mobilność

Francja: Rowerem-karawanem w ostatnią podróż

simetra 31 października 2022

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Mobilność

Łódź: Nowy ciąg pieszo-rowerowy przy parku

Roman Czubiński 01 października 2022

Zobacz również:

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Redakcja/inf. pras. 15 października 2022

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5