Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Niemcy. Niższy VAT na podróż koleją. Flixbus ograniczy połączenia?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-11-04 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niemcy. Niższy VAT na podróż koleją. Flixbus ograniczy połączenia?
fot. Flixbus
Niemiecki rząd planuje obniżkę stawki podatku VAT na bilety kolejowe z 19 do 7 proc. Dzięki temu pociągi będą bardziej konkurencyjne, wobec transportu lotniczego i drogowego. Plany krytykuje Flixbus, który zapowiada ograniczenie tras nawet o 30 proc.

„Deutsche Welle”, powołując się na „Bild am Sontag” informuje, że Flixbus, który w ciągu kilku ostatnich lat stał się hegemonem na rynku przewozów autokarowych w Niemczech, planuje do 2021 r. zamknąć ponad sto z ok. 400 kierunków jakie dziś obsługuje. Chodzi głównie o mniejsze miasta i cele turystyczne nad morzem i w górach.

Chodzi o planowane obniżenie stawki VAT na bilety kolejowe. Jej spadek z 19 do 7 proc. ma się odbić na cenie. Deutsche Bahn już zapowiedziało, że w przypadku zmiany bilety stanieją i liczy na 5 mln nowych pasażerów (w zeszłym roku niemiecki przewoźnik przewiózł na trasach dalekobieżnych 147,9 mln pasażerów). Niemiecki rząd chce zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego, najbardziej ekologicznego w porównaniu ze znacznie bardziej szkodliwymi dla środowiska lotniczym i drogowym.

Przedstawiciele Flixbusa nie protestują wprost, ale zwracają uwagę, że obniżenie podatku dla kolei, bez podobnego ruchu dla przewozów autokarowych, może spowodować, że te drugie będą musiały ograniczyć ofertę nawet o 30 proc. – Polityka najpierw umożliwiła rozwój połączeń dalekobieżnych autobusów, by teraz jednym pociągnięciem je zniszczyć – cytuje rzecznika firmy „Bild”, a za nim „DW”.

Autobusowi przewoźnicy, nie tylko Flixbus, bronią się ekspertyzą, że taka zmiana, tylko dla jednego rodzaju transportu na trasach międzymiastowych, byłaby sprzeczna z prawem niemieckim i europejskim.

Niemiecka kolej i Flixbus rywalizują ze sobą nie tylko dlatego, że obsługują podobne trasy. Deutsche Bahn przewozi w ciągu roku ok. 2 mld pasażerów swoimi autobusami. Z drugiej strony w maju tego roku Flixbus, jako Flixtrain, realizuje od 2018 r. trzy połączenia kolejowe i przewozi rocznie ok. 750 tys. pasażerów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Do lotniska w Monachium łatwiej dojedziemy koleją

Komunikacja

Do lotniska w Monachium łatwiej dojedziemy koleją

Artur Bogdanowicz 14 grudnia 2018

Koleje Niemieckie przejęły start up, który dowozi z pociągu do domu

Komunikacja

Koleje Niemieckie przejęły start up, który dowozi z pociągu do domu

Artur Bogdanowicz 10 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5