Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Nie będzie kolei na lotnisko w Pyrzowicach?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Nie będzie kolei na lotnisko w Pyrzowicach?
fot. Platforma Spotterska
Województwo Śląskie jest zaniepokojone brakiem na liście KPK projektu inwestycji odtworzenia linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, który jest alternatywą dla odroczonego projektu budowy połączenia lotniska w Pyrzowicach z GOP-em i który przez województwo śląskie został ujęty w Kontrakcie Terytorialnym jako podstawowy. – To jeden z ważniejszych projektów komunikacyjnych – alarmuje śląskie i zapowiada interwencję.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opublikowało projekt Krajowego Programu Kolejowego, wraz z listą (podstawową i rezerwową) projektów kolejowych do realizacji do 2023 roku. Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze.

Trwają konsultacje społeczne dokumentu, w których swój udział zadeklarowało już województwo małopolskie, odnosząc się do projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją szlaku Chabówka – Nowy Sącz, znajdującego się na liście rezerwowej KPK a podstawowej – Kontraktu Terytorialnego województwa małopolskiego.

Śląskie zaniepokojone kolejnością projektów

Jeden z najważniejszych projektów komunikacyjnych województwa śląskiego, czyli budowa połączenia kolejowego do portu lotniczego w Pyrzowicach, w oparciu o modernizację istniejącej infrastruktury kolejowej (w tym linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie) nie został ujęty przez Krajowy Program Kolejowy.

Województwo Śląskie zwróciło tym samym uwagę na istotny problem, który pojawił się wraz z publikacją dokumentu. Niektóre projekty, które województwa umieściły w Kontraktach Terytorialnych na listach podstawowych, rekomendując ich realizację ze środków Unii Europejskiej, nie zostały ujęte przez stronę rządową w KPK (czyli np. wspomniane połączenie kolejowe do Pyrzowic) lub znajdują się na liście rezerwowej (np. w województwie małopolskim linia Podłęże – Piekieło). W związku z tym Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przygotowuje stanowisko, które przekaże stronie rządowej w ramach konsultacji niniejszego dokumentu.

– Urząd Marszałkowski przygotowuje stanowisko odnoszące się do opublikowanego projektu Krajowego Programu Kolejowego. Brak na jego liście inwestycji odtworzenia linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie (linia 182) budzi duże zaniepokojenie. To jeden z ważniejszych projektów komunikacyjnych. Modernizacja tej linii, prócz kolejowego połączenia z portem lotniczym, pozwoliłaby na stworzenie północnej obwodnicy kolejowej aglomeracji katowickiej. Inwestycja ta była od początku rekomendowana przez Zarząd Województwa do realizacji przy wsparciu ze środków unijnych. W wyniku prowadzonych negocjacji ze stroną rządową, w finalnej wersji Kontraktu Terytorialnego inwestycja została ujęta przez stronę rządową na liście podstawowej jako przewidywana do dofinansowania w ramach Programu Krajowego Infrastruktura i Środowisko – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

– Nasze zastrzeżenia budzi także brak zapisu dotyczącego budowy nowego połączenia miast Aglomeracji z MPL „Katowice” (Katowice – Pyrzowice), który Kontrakcie Terytorialnym jest zapisany jako rezerwowy. Podobna kwestia dotyczy statusu dwóch projektów Kędzierzyn – Chałupki oraz Tunel – Sosnowiec Płd. W Kontrakcie są one na liście podstawowej, podczas gdy w Programie Kolejowym zostały określone jako rezerwowe – dodaje Witold Trólka.

MIR ostrożnie

W wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju podkreślił, że ranking projektów ujętych w Krajowym Programie Kolejowym 2023 określa Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), poddany konsultacjom społecznym w I kwartale 2014 r. i przyjęty uchwałą Rady Ministrów 24 września 2014 r. – Dokument ten, na bazie kryteriów klasyfikacji projektów inwestycyjnych (ruchowego, zwiększenia prędkości, położenia, zwiększenia przepustowości, kontynuacji, gotowości projektu do realizacji, oddziaływania projektu na obszary Natura 2000), był podstawą do stworzenia listy rankingowej kolejowych projektów inwestycyjnych, planowanych do realizacji w ramach KPK w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Podział listy na podstawową i rezerwową jest wypadkową dostępnej alokacji środków Unii Europejskiej w perspektywie 2014-2020 – powiedział Piotr Popa.

– Dla projektu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Gór – Pyrzowice, PKP PLK SA wspólnie z Urzędem Marszałkowskim prowadzi prace przedprojektowe. Planowane jest zgłoszenie tego projektu do finansowania ze środków POIŚ 2014-2020 dla projektów aglomeracyjnych. Środki te będą rozdzielane w trybie konkursowym. Konkurs będzie organizowany dla projektów zawartych w kontraktach terytorialnych poszczególnych województw. W kontrakcie terytorialnym dla województwa śląskiego, na liście przedsięwzięć podstawowych, znajduje się projekt Rewitalizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Pyrzowice (dojazd do lotniska) – dodał Popa.

Kolejna próba kolei do Pyrzowic zagrożona?

Warto przypomnieć, że PKP Polskie Linie Kolejowe w marcu 2014 roku odstąpiły od umowy z niemiecko – polskim konsorcjum na projektowanie nowej linii do lotniska w Pyrzowicach, prowadzącej od południa przez Piekary Śląskie. Powodem decyzji było blisko 2,5 roczne opóźnienie konsorcjum wykonującego prace projektowe i pozyskującego niezbędne decyzje. PLK zrzucały wówczas odpowiedzialność za opóźnienia na konsorcjum i tłumaczyły, że to spowodowało konieczność odstąpienia od kontraktu przez PLK i zaproponowanie nowego sposobu budowy połączenia kolejowego do lotniska w Pyrzowicach. Przy projektowaniu wystąpił szereg prostestów społecznych.

W sierpniu 2014 roku PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o ogłoszeniu przetargu na dokumentację potrzebną do rewitalizacji i odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Inwestycja miała pozwolić na dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach i miała duże szanse przebiec sprawniej, niż odroczona budowa nowej linii przez Piekary Śląskie. PKP PLK informowały wówczas, że po wykonaniu projektu, w zależności od przebiegu procedur administracyjnych, prace mogłyby ruszyć już w 2016 roku.

Dojazd do portu lotniczego mógłby być możliwy zarówno od strony Tarnowskich Gór, jak i Zawiercia. Orientacyjny czas jazdy na lotnisko proponowanym połączeniem od strony Zawiercia miał wynosić ok. 45 minut, a przy założeniu, że pociąg zatrzymywałby się także w Zawierciu, 55 minut. Wartość projektu związanego z przygotowaniem dokumentacji miał wynieść około 1,7 mln złotych. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 380 dni na realizację zadania. Po przygotowaniu dokumentacji, PLK będą mogły ogłosić przetarg na prowadzenie prac budowlanych w formule projektuj i buduj. Przy obecnym kształcie Krajowego Programu Kolejowego inwestycja jest zagrożona.

O wykonawcy dokumentacji przedprojektowej odbudowy linii nr 182 informowaliśmy tutaj. Jest to konsorcjum firm: Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras S.L. z Madrytu. Łączna wartość inwestycji to 915 tys. zł netto. Projekt zostanie zakończony prawdopodobnie w pierwszych miesiącach 2016 roku.

Jakie wygląda porównanie list projektów Krajowego Programu Kolejowego i Kontraktu Terytorialnego województwa?

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5