Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

NCBR otworzył oferty. Elektrobus dla rządu zbudują akademicy?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-11-22 18:23
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-13 01:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
NCBR otworzył oferty. Elektrobus dla rządu zbudują akademicy?
fot. MPK Kraków
Solaris i Volvo zrezygnowały z możliwości budowania polskiego autobusu elektrycznego w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny. W środę Narodowe Centrum Badań i Rozwoju otworzyło oferty firm i konsorcjów, które chcą się podjąć realizacji jednego z kluczowych programów rządu. Są tylko trzy – od konsorcjum Autosanu, konsorcjum Ursusa oraz oferta od Politechniki Śląskiej, która w dodatku okazuje się najkorzystniejsza finansowo, choć żadna nie mieści się w założeniach NCBR.

Według wstępnych zapowiedzi, jeszcze sprzed dwóch lat, NCBR liczył na udział w pierwszej fazie nawet 30 chętnych, z których w kolejnym etapie zostanie kilku najlepszych, by ostatecznie pieniądze na budowę ponad tysiąca autobusów dla polskich miast przyznać minimalnie jednemu, maksymalnie trzem.

Tymczasem tylko trzech chętnych jest już w pierwszej fazie, w dodatku nie ma wśród nich dwóch największych producentów autobusów i najbardziej doświadczonych w kwestii elektromobilności, czyli podpoznańskiego Solarisa i szwedzkiego Volvo, które swoje autobusy na rynek europejski od wielu lat produkuje we Wrocławiu.

Oferty złożyły Ursus (w konsorcjum z kilkoma innymi firmami), Autosan (w konsorcjum z firmami z branży wojskowej), a także Politechnika Śląska. We wcześniejszej fazie negocjacji brały też udział firmy technologiczne, ale podobne jak Solaris i Volvo nie złożyły oferty.

NCBR na fazę projektową jest gotowe przeznaczyć w trzech fazach w sumie 27 490 500 zł brutto (w tych fazach mają powstać projekty autobusów, prototyp pojazdu 12–metrowego, a w ostatniej fazie prototypy autobusów o długości 10, 12 i 18 metrów). Autobusy – w sumie 1082 – które mają powstać w trakcie konkursu i potem trafić do miast – nie mogą kosztować więcej niż 1,8 mln zł netto (2,21 mln brutto) za 10-metrowy, 2 mln zł netto (2,46 mln zł brutto) za 12-metrowy i 2,8 mln zł netto (3,44 mln zł brutto) za 18-metrowy. W sumie, ponieważ miasta zadeklarowały zakupy 77 autobusów MIDI (krótkich), 543 autobusów MAXI (12 m) i 458 autobusów MEGA (18 m) plus cztery prototypy muszą powstać w ramach faz badawczo–rozwojowych, wartość autobusów nie powinna przekroczyć ok. 2 513 800 000 zł netto, czyli 3 091 974 000 zł brutto.

Politechnika Śląska zaoferowała przeprowadzenie trzech faz badawczo rozwojowych za 27 486 810 zł brutto. Autobusy jest gotowa zbudować za 3 017 038 701,60 zł brutto, przy czym trzy wersje za około, kolejno: 2,24 mln zł (MIDI), 2,39 mln zł (MAXI) i 3,35 mln zł (MEGA) za sztukę brutto. Za całość (fazy B+R i faza wdrożeniowa) śląscy akademicy chcą 3 119 951 479,14 zł brutto.

Ursus chce na fazy badawczo–rozwojowe dokładnie tyle, ile gotowe jest dać NCBR – 27 490 500 zł brutto. Autobusy zbuduje za około, kolejno: 2,3 mln zł, 2,45 mln zł i 3,44 mln zł za sztukę brutto, czyli łącznie za 3 092 466 000 zł brutto. W sumie cały udział wycenił na 3 119 956 500 zł brutto.

Autosan znacząco odbiega ofertą jeśli chodzi o ceny. Za fazy B+R chciałby otrzymać 29 661 450 zł brutto. Autobusy chce zbudować za około, kolejno: 4,02 mln zł, 4,29 mln zł i 5,5 mln zł za sztukę brutto, co daje łącznie sumę 5 170 031 448 zł brutto*.

Zgodnie z założeniami w tym etapie NCBR powinien wybrać grupę najlepszych oferentów i pozwolić im przystąpić do pierwszej fazy badawczo–rozwojowej. Ponieważ jednak zgłosiło się tylko trzech chętnych, powinni zostać przyjęci wszyscy. Tyle że proponowane ceny zaoferowane NCBR-owi za autobusy które mają powstać, albo przekraczają nieznacznie limity zastrzeżone przez tę instytucję, albo, jak w przypadku Autosanu, znacznie je przekraczają. Na razie instytucja ma czas na zastanowienie się, co z tymi ofertami zrobić.

* Według informacji z otwarcia ofert całość (B+R i faza wdrożeniowa) Autosan wycenił na 3 119 956 500 mln zł brutto, czyli sumę identyczną jak PŚ, co jest oczywistą omyłką w publikacji, ale do czwartkowego wieczora nie udało nam się uzyskać potwierdzenia NCBR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Witold Urbanowicz 05 sierpnia 2022

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Komunikacja

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 29 lipca 2022

Kolejne MAN-y. Stalowa Wola podpisała umowę na elektrobusy

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Ciechanów rozstrzyga przetarg na elektrobusy

Witold Urbanowicz 05 sierpnia 2022

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Komunikacja

MZK Słupsk kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 29 lipca 2022

Kolejne MAN-y. Stalowa Wola podpisała umowę na elektrobusy

Komunikacja

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5