Najszybsza na świecie technologia ładowania zasili pierwsze w pełni elektryczne 24-metrowe autobusy. ABB otrzymała warte 20 mln dol. zamówienie od szwajcarskiego producenta Hess na technologię błyskawicznego ładowania dla 20 autobusów elektrycznych wraz z powiązaną infrastrukturą.
Zamontowane na dachu autobusów akumulatory będą ładowane na wybranych przystankach mocą 600 kilowatów przez 20 sekund. Podłączenie pojazdu do punktu ładowania trwa mniej niż sekundę. Jest to więc najszybsza na świecie technologia ładowania. Podczas postoju na przystanku końcowym autobus będzie ładowany w czasie od 1 do 5 minut, co umożliwi całkowite naładowanie akumulatorów.
Zarówno technologia szybkiego ładowania, jak i pokładowe wyposażenie trakcyjne ABB, są elementem innowacyjnego i wiodącego w swojej klasie rozwiązania TOSA (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation).
Autobusy będą wykorzystywane na trasie BRT (linia 4), łączącej historyczne centrum Nantes z gminami położonymi na południowym brzegu Loary. Nowy system zwiększy przepustowość linii o 35 proc., zapewniając zrównoważony transport dla około 2,5 tys. osób na godzinę.

System TOSA, fot. Hess
Od otwarcia linii w 2006 r. liczba pasażerów rosła, co doprowadziło do przepełnienia kursujących autobusów. W pełni elektryczne, dwuprzegubowe autobusy o długości 24 metrów, które wyprodukuje firma Hess, będą pierwszymi tego typu pojazdami na świecie, które zostaną wyposażone w technologię szybkiego ładowania. Dzięki temu zwiększy się liczba przewożonych pasażerów przy jednoczesnym ograniczeniu hałasu i wyeliminowaniu emisji CO2. Nowe autobusy mają zostać wprowadzone na trasę pod koniec 2018 r.
– Ta rewolucyjna technologia nie wymaga sieci trakcyjnej i zapewnia cichy, bezemisyjny transport zbiorowy będący opłacalną alternatywą dla operatorów korzystających z autobusów zasilanych paliwami kopalnymi — powiedział Claudio Facchin, dyrektor Dywizji Produktów i Systemów Energetyki ABB.
Każdy z nowych autobusów elektrycznych będzie mógł przewieźć na raz 151 pasażerów i zostanie wyposażony w efektywny energetycznie układ napędowy ABB, obejmujący przekształtniki trakcyjne i pomocnicze, silniki trakcyjne, instalowane na dachu akumulatory oraz systemy transferu energii.