Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nancy zrezygnowało z dotychczasowych "tramtrolejbusów" (TVR) na rzecz trolejbusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Obecny system Transport sur Voie Réservée (TVR), który miał liczne niedociągnięcia i problemy operacyjne, dotarł do kresu swojej ekonomicznej żywotności i w najbliższej przyszłości ma zostać zastąpiony przez inny środek transportu. Te futurystyczne tramwaje ustąpią miejsca normalnym trolejbusom. Przez moment rozważano nawet budowę tradycyjnej linii tramwajowej.

Jeszcze w 2020 roku rada metropolii Greater Nancy, która skupia 20 gmin i 250 tys. mieszkańców, debatowała na temat budowy tradycyjnych tramwajów zamiast utrzymywania obecnego systemu Transport sur Voie Réservée (TVR). Ostatecznie plany przesunięto – ze względu na złą sytuację finansową gminy – na rzecz utworzenia trolejbusów.

11 marca tego roku był ostatnim dniem kursowania TVR. Nancy było po 2017 roku ostatnim miastem na świecie (drugie było miasto Caen) z tak futurystycznym środkiem transportu. Nazywany tramwajem, po dokładniejszym przyjrzeniu się, wcale do końca nim nie był. Pojazdy poruszały się na gumowych oponach a drogę wyznaczała im – co odróżniało je od innych tego typu rozwiązań m.in. we Francji, Włoszech, Chinach czy Kolumbii – pojedyncza szyna. Gdy się kończyła, stery przejmował kierujący. Ponadto, dzięki pałąkom na dachu, tramwaje pobierały prąd z sieci trakcyjnej niczym tradycyjny trolejbus. Żeby było jeszcze śmieszniej, zjazd do zajezdni wymagał z kolei użycia silnika diesla, bo ta znajdowała się w innej części miasta i nie była w żaden sposób połączona z siecią „tramwaju”.

Mathieu Klein, burmistrz Nancy i prezydent metropolii publicznie ogłosił już, że preferowanym nowym systemem komunikacji miejskiej w Nancy będzie elektryczny dwuprzegubowy trolejbus. – Obecny system TVR, który miał liczne niedociągnięcia i problemy operacyjne, dotarł do kresu swojej ekonomicznej żywotności i w najbliższej przyszłości zostanie zastąpiony – przyznał. Zawieszenie TVR nastąpiło i tak dwa lata później niż wcześniej przewidywano.

Mimo negatywnych doświadczeń z tramtrolejbusami mieszkańcy licznie żegnali charakterystyczne dla Nancy pojazdy. – To część Nancy, która znika. Byliśmy przyzwyczajeni do widywania tej maszyny każdego dnia i doświadczania kolejnych jej awarii. Będziemy za nią tęsknić – mówił lokalnym mediom jeden z mieszkańców. Ale po 22 latach eksploatacji tramwaj pozostawia również bardzo złe wspomnienia dla niektórych użytkowników. – Powiedzmy, że nie był to najlepszy tramwaj na świecie. Często zdarzały się awarie, raz nawet się wykoleił – wspominał mieszkaniec Léonard.

Nancy już złożyło zamówienie w firmie Hess of Bellach (GH) na 25 dwuprzegubowych trolejbusów typu Lightram 25. Pojazdy tego typu spotkać można w szwajcarskich miastach: Bernie, Zurychu, Lozannie, Lucernie i St. Gallen. Jak przyznała Metropolia na swej stronie, tylko dwóch producentów na rynku europejskim może sprzedawać tego typu pojazdy we Francji: Hess (Szwajcaria) i VanHool (Belgia). Wybrano szwajcarską ze względu na większą niezawodność, lepszą obsługę pojazdów, większą pojemność i krótszy termin dostaw. Nowe 24-metrowe trolejbusy firmy Hess zastąpią więc wyprodukowane przez firmę Bombardier i eksploatowane od grudnia 2000 roku pojazdy typu TVR na 11-kilometrowej linii T1 łączącej gminy Essey, Les, Nancy i Vandoeuvre. Linia ta ma 28 przystanków i dziennie korzystało z niej około 45 tys. podróżnych.

Trolejbusy mają być tańszą opcją w porównaniu do tramwajów. Oszacowano, że przekształcenie linii T1 w stricte trolejbusową, z częściowym ponownym wykorzystaniem istniejącej sieci trakcyjnej, ma kosztować ok. 50 mln euro zamiast 500 mln euro w wariancie tramwajowym. Zapowiedziano także że nastąpią niewielkie korekty trasy linii T1. Nowe pojazdy będą miały o 10 proc. większą pojemność niż obecne TVR. W czasie przejściowym, na czas robót, obsługę pasażerów mają zapewniać autobusy. Trolejbusy mają zostać dostarczone przez firmę Hessa w 2024 roku.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czeskie Budziejowice żegnają stare trolejbusy

Komunikacja

Czeskie Budziejowice żegnają stare trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 maja 2025

Škoda z pierwszymi trolejbusami dla Niemiec

Komunikacja

Škoda z pierwszymi trolejbusami dla Niemiec

Przemysław Farsewicz 30 marca 2025

Linz zamierza kupić do 39 trolejbusów dwuprzegubowych

Komunikacja

Linz zamierza kupić do 39 trolejbusów dwuprzegubowych

Przemysław Farsewicz 30 marca 2025

Solaris dostarczy Trolejbusy dla Vancouver. Ogromne zamówienie

Komunikacja

Bułgarski Burgas po dwóch latach wznowił trolejbusy

Komunikacja

Bułgarski Burgas po dwóch latach wznowił trolejbusy

Przemysław Farsewicz 23 lutego 2025

Pierwsze nowe trolejbusy dla Czeskich Budziejowic gotowe

Komunikacja

Pierwsze nowe trolejbusy dla Czeskich Budziejowic gotowe

Przemysław Farsewicz 16 lutego 2025

Zobacz również:

Czeskie Budziejowice żegnają stare trolejbusy

Komunikacja

Czeskie Budziejowice żegnają stare trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 maja 2025

Škoda z pierwszymi trolejbusami dla Niemiec

Komunikacja

Škoda z pierwszymi trolejbusami dla Niemiec

Przemysław Farsewicz 30 marca 2025

Linz zamierza kupić do 39 trolejbusów dwuprzegubowych

Komunikacja

Linz zamierza kupić do 39 trolejbusów dwuprzegubowych

Przemysław Farsewicz 30 marca 2025

Solaris dostarczy Trolejbusy dla Vancouver. Ogromne zamówienie

Komunikacja

Bułgarski Burgas po dwóch latach wznowił trolejbusy

Komunikacja

Bułgarski Burgas po dwóch latach wznowił trolejbusy

Przemysław Farsewicz 23 lutego 2025

Pierwsze nowe trolejbusy dla Czeskich Budziejowic gotowe

Komunikacja

Pierwsze nowe trolejbusy dla Czeskich Budziejowic gotowe

Przemysław Farsewicz 16 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij