W krakowskim przetargu na budowę nowego torowiska z osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej nastąpiły zmiany. Z postępowania wykluczył się PORR Polska Infrastructure, który wziął udział w przetargu w konsorcjum z krakowską firmą ZUE, składając najtańszą ofertę. Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie nadal nie wybrał najkorzystniejszej oferty.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie cały czas prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych oraz wykonanie budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do Górki Narodowej.
Konsorcjum wypada z gryChętnych do wykonania inwestycji poznaliśmy już w 25 listopada. Wpłynęło
w sumie pięć ofert na kwoty od 253,4 mln zł do 366,5 mln zł. Budżet miasta na realizację zamówienia to 373,4 mln zł brutto. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum ZUE i PORR Polska Infrastructure. Cena decyduje o wyborze w 60%. Pozostałe punkty można otrzymać za okres gwarancji (40%) – tutaj jednak wszyscy oferenci zaproponowali jej wydłużenie z 60 do 120 miesięcy.
Zarząd krakowskiej firmy ZUE poinformował właśnie, że doszło do zmian w ofercie. 22 lutego 2017 r. minął 90-dniowy termin związania ofertą w przetargu, a ZIKiT nadal nie dokonał wyboru wykonawcy. Oznacza to, że firmy, które są chętne dalej uczestniczyć w postępowaniu, muszą wyrazić zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą o kolejne 60 dni oraz przedłużyć termin obowiązywania wadium.
ZUE poinformowało, że jako lider konsorcjum, dąży do pozyskania krakowskiego kontraktu i dokonało już przedłużenia wadium w części przypadającej na tę firmę. Tymczasem PORR Polska Infrastructure nie wyraził takiej zgody i nie dostarczył przypadającej na niego części wadium. Oznacza to, że firma PORR wycofała się ze starań o pozyskanie kontraktu i tym samym działania te uniemożliwiają już konsorcjum uczestniczenie w dalszej części postępowania przetargowego.
W związku z takim przebiegiem sprawy, teraz za najtańszą ofertę należy uznać tę pochodzącą od konsorcjum składającego się z Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak. Oferta tego podmiotu kształtuje się na poziomie 326,2 mln zł, czyli jest o prawie 73 mln zł droższa od oferty konsorcjum ZUE i PORR. Jeżeli oferta spełni wszystkie formalne wymagania, a konsorcjum dopełni niezbędnych formalności w związku z przedłużeniem ważności oferty, to może ona zostać przez ZIKiT uznana za najkorzystniejszą w przetargu.
3,5 km nowej trasyTrasa ma powstać w ciągu 3,5 roku od zawarcia umowy. Oprócz budowy samej linii tramwajowej przewidziano przebudowę pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowę pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa. Po zachodniej stronie planowanego węzła al. 29 Listopada z projektowaną ul. Iwaszki przewidziano budowę terminala autobusowo-tramwajowego. Zaplanowano też trzy wielopoziomowe parkingi przesiadkowe P&R: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa. Nowa trasa będzie wymagała budowy dwóch nowych podstacji trakcyjnych, przebudowy podstacji Prądnicka oraz realizacji Centrum Dyspozytorni Mocy.