Na ulice Torunia już wkrótce wyjadą pierwsze w historii miasta autobusy elektryczne. Właśnie dotarły one Torunia, gdzie odbyła się ich oficjalna prezentacja. Za kilka miesięcy miasto będzie dysponowało już 10 autobusami elektrycznymi.
W Toruniu odbyła się oficjalna prezentacja nowych autobusów elektrycznych, które zostały
kupione przez samorząd jeszcze w 2020 roku. Wyprodukował je Solaris.
– Wszystko jest gotowe – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Sześć autobusów elektrycznych wkrótce pojawi się na toruńskich ulicach, przygotowane są też ładowarki. Ponadto zamówiono kolejne cztery autobusy elektryczne. Przypomnijmy też, że po toruńskich ulicach jeździ już piętnaście autobusów hybrydowych. To też bardzo przyjazne środowisku naturalnemu autobusy. Wszystkie autobusy, nawet te o napędzie spalinowym, zamawiamy z myślą o tym, żeby ich wpływ na środowisko naturalne był jak najmniejszy, aby miały jak największą osłonę przed zanieczyszczaniem środowiska naturalnego.
– Wizualnie, poza dumnym napisem „jestem elektryczny” i zielonymi tablicami rejestracyjnymi, różnica między autobusem elektrycznym a autobusami o napędzie spalinowym jest niewielka. Natomiast to, co kryją w środku – to zupełnie inna historia – stwierdza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Zbigniew Wyszogrodzki. – Silniki napędzające ten autobus są silnikami elektrycznymi, a czerpią energię z baterii akumulatorów, które są zainstalowane w każdym takim autobusie. One są sercem autobusu elektrycznego i największym składnikiem jego kosztów. Autobusy, które zamówiliśmy, mają bardzo nowoczesne baterie o pojemności 152 kWh, co powinno pozwolić im na przejechanie co najmniej 70 km. Są wykonane w technologii litowo-tytanowej, która pozwala na wielokrotne ładowanie baterii - nawet do 10 tys. cykli ładowania bez uszczerbku na pojemności – mówi prezes MZK.
Ściśle związana z pojawieniem się elektrycznych autobusów jest infrastruktura do ich ładowania, którą także zakupiliśmy. Trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, posłużą do ładowania elektrobusów na pętlach - po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II (dwie już są, trzecia zostanie zamontowana po zakończeniu budowy parkingu P&R).
Miasto kupiło 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych w 2020 rokku, dzięki dofinansowaniu z UE, w ramach POiŚ. W obecnych czasach niebagatelną zaletą wprowadzania do komunikacji miejskiej pojazdów elektrycznych jest uniezależnienie się od światowych cen ropy.
Jak dodają władze Torunia, miasto czeka już na kolejne cztery elektrobusy, które także mają zostać dostarczone przez Solarisa.
Umowa w tej sprawie została podpisana stosunkowo niedawno.