Konin nie zwalnia tempa w zielonej transformacji. Miasto podpisało umowę na dostawę dwóch elektrycznych autobusów marki Karsan – ponad ośmiometrowego E-Ataka mieszczącego 50 pasażerów i kompaktowego, sześciometrowego E-Jesta dla 20 osób. Razem z pojazdami powstanie dwustanowiskowa stacja ładowania o mocy 180 kW. Kontrakt wart ponad 5,3 mln zł zrealizuje firma Kinetik, a nowe autobusy – ciche, bezemisyjne i oparte na technologii BMW – mają pojawić się na ulicach Konina do marca 2026 roku.
Konin nie zwalnia tempa w budowaniu zeroemisyjnego transportu publicznego. Miasto podpisało właśnie kolejną umowę
na dostawę elektrycznych autobusów – tym razem znacznie krótszych, bo w klasach MINI i MIDI – oraz na wolnostojącą, dwustanowiskową stację ładowania. To inwestycja o wartości ponad 5,3 mln zł, która jeszcze bardziej umocni Konin jako jedno z miast wyznaczających kierunki zielonej transformacji w Polsce.
Umowę zawarto z firmą Kinetik Sp. z o.o., która odpowiada w Polsce za sprzedaż i serwis autobusów marki Karsan – tureckiego producenta obecnego na rynkach w ponad 25 krajach. Ze strony Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie dokument podpisała prezes zarządu Magdalena Przybyła, natomiast Kinetik reprezentował członek zarządu Slaven Vrhovski. Dostawa obejmuje dwa nowoczesne pojazdy elektryczne – E-Atak i E-Jest – oraz ładowarkę dwuzakresową o mocy 180 kW (2×90 kW). Termin realizacji zamówienia wyznaczono na marzec 2026 roku.
Krótkie autobusy, wielkie możliwościZakup dotyczy dwóch modeli o kompaktowych wymiarach, idealnych do obsługi mniejszych linii i wąskich ulic. Midi, czyli ponad ośmiometrowy Karsan E-Atak, zabierze na pokład 50 pasażerów, w tym 21 na miejscach siedzących. Mini, sześciometrowy Karsan E-Jest, pomieści 20 osób, z czego 10 będzie mogło podróżować na siedząco. W obu pojazdach przewidziano kilka miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z komunikacji osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
Autobusy zostaną wyposażone również w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, system ogrzewania, monitoring, licznik pasażerów oraz biletomat. Standardem staną się też gniazda USB przy każdym rzędzie siedzeń oraz system informacji pasażerskiej. Midi będzie miało dwie pary drzwi w układzie 2+2 lub 1+2, a krótszy Mini jedne dwuskrzydłowe drzwi lub drzwi w układzie 1+2. Oba pojazdy będą niskopodłogowe lub niskowejściowe.
Konstrukcja pojazdów bazuje na rozwiązaniach technologicznych koncernu BMW. Dzięki temu autobusy będą nie tylko ciche i bezemisyjne, ale także nowoczesne pod względem systemów bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Specyfikacja techniczna zakłada centralny silnik lub napęd w osi o mocy odpowiednio 120 kW w wersji Midi i 90 kW w wersji Mini. Układ trakcyjny będzie odzyskiwał energię w trakcie hamowania, a baterie zapewnią zasięg co najmniej 200 km w przypadku dłuższego pojazdu i 160 km w przypadku krótszego. Pojazdy mają być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż pół roku przed dostawą i z przebiegiem nieprzekraczającym 500 km.
Wyzwania przetargowe i finansowaniePoczątkowo MZK Konin oszacował wartość zamówienia na 4,93 mln zł brutto. Do przetargu stanęła jednak tylko jedna firma – Kinetik – która wyceniła ofertę na 5,37 mln zł. Ostatecznie właśnie z nią podpisano kontrakt. Kryteria oceny obejmowały nie tylko cenę (60%), ale też okres gwarancji na cały pojazd (20%) i na magazyn energii (20%).
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii”, współfinansowanego z programu priorytetowego G1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Dzięki nowemu kontraktowi Konin zyska nie tylko dwa nowoczesne pojazdy, ale także infrastrukturę, która pozwoli w pełni wykorzystać ich potencjał. To kolejny krok na drodze do stworzenia ekologicznego i przyjaznego mieszkańcom systemu transportu publicznego, wpisujący się w strategię miasta jako „Zielonego Miasta Energii”.