MZK z Grudziądza właśnie ogłosił przetarg na zakup 17 autobusów elektrycznych, które będą kursować w tym mieście. Oferty w postępowaniu można składać do 7 lutego tego roku, a zamówienie ma zostać zrealizowane do 31 marca 2023 roku. Przetarg obejmuje także zakup stacji ładowania.
MZK z Grudziądza ruszył na elektryczne zakupy. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na zakup 17 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. O planach przewoźnika pisaliśmy
we wrześniu. Teraz przyszedł czas na ich realizację. Zakup 17 pojazdów jest dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny, a dokładniej jego pierwszej edycji
Niskopodłogowce Autobusy mają być całkowicie nowe i niskopodłogowe. Moc silnika określono na minimalnie 200 kW. Pojazdy muszą mieć możliwość zarówno szybkiego, jak i wolnego ładowania poprzez wtyczkę. Autobusy mają zabierać na pokład minimum 70 pasażerów, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. Minimalnie 6 z tych miejsc ma być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Przewidziano także miejsce dla wózka inwalidzkiego oraz dziecięcego. Preferowany układ drzwi to 2:2:2. Długość pojazdu w zakresie 11,8 metra do 12,3 metra.
Podobnie jak w innych elektrykach, także tutaj przewidziano mechanizm rekuperacji energii, czyli odzyskiwania jej w czasie hamowania. Zasięg autobusu na jednym ładowaniu musi wynosić minimum 80 kilometrów, a oświetlenie pojazdu ma być wykonane w technologii LED. W autobusach będzie ogrzewanie, a także klimatyzacja oraz podwójne ładowarki USB. Kabina kierowcy ma być osobna, z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażone w tackę na banknoty i bilon. W elektrobusach znajdzie się także system monitoringu oraz informacji pasażerskiej. W każdym pojeździe zostaną także zamontowane dwa kasowniki.
14 ładowarekZamówienie opiewa także na dostawę ładowarek. 5 z nich to ładowarki szybkie, pantografowe, a 9 to wolne ładowarki plug-in. Wolne ładowarki mają być wykonane w dwóch konfiguracjach. 8 z nich w podwójnej, a jedna w pojedynczej. Szybkie ładowarki staną na ulicy Śniadeckich, Drodze Kujawskiej, Rydygiera, a także Poniatowskiego. Piąta z nich będzie umiejscowiona na Alei 23 Stycznia. Wszystkie staną przy zatoczkach autobusowych. Natomiast wolne ładowarki zostaną umiejscowione w zajezdni autobusowej na ulicy Składowej.
Wymagane doświadczenieO zamówienie mogą się ubiegać producenci, którzy zrealizowali minimum 1 zamówienie opiewające na minimum 7 autobusów elektrycznych. Spośród nich minimum 5 musiało pochodzić z kraju UE, bądź krajów, z którymi UE ma podpisaną umowę o równym traktowaniu przedsiębiorców. Ponadto co najmniej 3 pojazdy muszą być eksploatowane w ruchu pasażerskim przez minimum rok. Dodatkowo firma musi wykazać, iż dostarczyła i zamontowała minimum 2 stanowiska szybkiego ładowania, a także 8 stanowisk do wolnego ładowania.
Oferty w postępowaniu można składać do 7 lutego 2022 roku, a zamówienie ma zostać zrealizowane w całości do 31 marca 2023 roku. MZK wymaga jednak, aby podzielić je na dwie tury, a pierwszą transzę pojazdów dostarczyć do 15 stycznia 2023 roku. O wyborze zdecyduje cena - 60%, a także ocena rozwiązań technicznych - 30% oraz ocena warunków gwarancji - 10%.