Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy planują odmłodzenie floty – spółka ogłosiła przetarg na dziesięć nowych autobusów dieslowskich, które zostaną sfinansowane w formule leasingu. Pojazdy mają spełniać normę Euro VI i pojawić się w mieście w 2026 r., oferując wyższy komfort i nowoczesne wyposażenie, w tym system informacji pasażerskiej, Wi-Fi i monitoring.
Bydgoskie MZK konsekwentnie modernizuje tabor, stawiając tym razem na rozwiązanie łączące zakup nowych pojazdów z długoterminowym finansowaniem. Po podpisaniu
umowy na pierwsze w historii miasta elektryki, nowe autobusy mają uzupełnić flotę spalinową i poprawić standard podróży w codziennej komunikacji miejskiej. Postępowanie obejmuje zarówno dostawę, jak i leasing pojazdów, co pozwoli rozłożyć koszty inwestycji w czasie, przy zachowaniu wysokich wymogów technicznych i jakościowych.
Autobusy w leasinguMiejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy ogłosiły przetarg na dostawę dziesięciu fabrycznie nowych autobusów miejskich z silnikami wysokoprężnymi. Zamówienie obejmuje pięć pojazdów przegubowych i pięć jednoczłonowych, które zostaną sfinansowane w formule leasingu finansowego. Całość kontraktu przewidziano na okres dwunastu lat, a oferty można składać do 4 listopada.
Zamówienie ma charakter kompleksowy – dotyczy zarówno dostawy, jak i obsługi finansowania pojazdów. Autobusy muszą być wyprodukowane najpóźniej w 2026 r. i spełniać normę emisji spalin Euro VI. Bydgoski przewoźnik określił, że łączny okres obowiązywania umowy wyniesie 157 miesięcy, przy czym ostatni z pojazdów powinien zostać dostarczony w ciągu maksymalnie 390 dni od podpisania umowy. Stawką w postępowaniu jest nie tylko cena, która zadecyduje o wyniku w 81%, ale także jakość konstrukcji – materiał nadwozia i poszycia (15%) oraz liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (4%).
Wybrany wykonawca zapewni finansowanie i dostawę pojazdów, które wzmocnią flotę bydgoskiego przewoźnika w drugiej połowie 2026 roku.
Pojazdy z myślą o komforcie pasażerów i kierowcówZamówienie szczegółowo definiuje wymagania wobec nowych autobusów. Przegubowe pojazdy mają mieć długość ok. 18 m i mieścić co najmniej 135 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Wersje jednoczłonowe, o długości ok. 12 m, mają zabierać minimum 90 osób, w tym 25 na miejscach siedzących. Wszystkie autobusy będą w pełni niskopodłogowe, z układem drzwi 2-2-2 w krótszych i 2-2-2-2 w przegubowych wersjach, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie pasażerów.
Za napęd odpowiadać będą silniki wysokoprężne o mocy odpowiednio co najmniej 250 kW i 200 kW, wyposażone w automatyczne skrzynie biegów z retarderem. Pojazdy zostaną wyposażone w systemy ABS i ASR, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, ogrzewanie postojowe, rampy dla wózków, a także rozbudowany system informacji pasażerskiej, monitoring, Wi-Fi, porty USB i licznik pasażerów. Wnętrza mają być utrzymane w jednolitej kolorystyce, z tapicerowanymi, niepalnymi siedzeniami i oświetleniem LED.
Zbiorniki paliwa o pojemności co najmniej 285 l (w przegubowych) i 250 l (w 12-metrowych) mają zapewnić duży zasięg między tankowaniami. Bydgoski przewoźnik postawił też konkretne wymogi środowiskowe – emisja CO₂ nie może przekraczać 1400 g/km w wersjach przegubowych i 1100 g/km w jednoczłonowych, a całkowite zużycie energii ma być ograniczone do odpowiednio 15,5 i 12,2 mln MJ na dystansie 800 tys. km.