W związku z planami zagospodarowania rejonu dawnego dworca Warszawa Główna znajdujące się tam Muzeum Kolejnictwa będzie musiało przenieść się na Odolany. Operacja przewidziana jest na 2018 r. PKP SA myślą o poprawie dojazdu do nowej lokalizacji, w tym o budowie nowego przystanku kolejowego.
Niedawno PKP SA przedstawiły
koncepcję zagospodarowania rejonu dawnego dworca Warszawa Główna. Na 10 hektarach przewidziano zróżnicowaną zabudowę – z funkcjami handlowymi, usługowymi, mieszkaniowymi i rekreacyjnymi. Zaplanowano również tereny publiczne i zielone. Partnerem PKP SA i XCity Investment, kolejowej spółki do projektów deweloperskich, została firma Immofinanz Group.
Plany kolejarzy oznaczają konieczność przeniesienia Muzeum Kolejnictwa, które znajduje się na terenie dawnego Dworca Głównego. W zeszłym roku PKP SA i Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego podpisały umowę o współpracy w tym zakresie. – Finalizujemy rozmowy z Urzędem Marszałkowskim na temat stworzenia nowej lokalizacji – na Odolanach. Stworzymy nową jednostkę, centrum kultury, które będzie się nazywało Stacja Muzeum – zapowiada Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Prowadzone są też rozmowy na temat finansowania inwestycji. – Będziemy szukać wszelkich źródeł finansowania, w tym – mam nadzieję – unijnego – wyjaśnia Bator.
Muzeum Kolejnictwa nie musi zmieniać lokalizacji już teraz. – Najpierw powstanie projekt nowego obiektu, musi zostać jeszcze zbudowany. Liczymy, że mniej więcej w 2018 r. będziemy mogli te eksponaty przenieść i uruchomić nową lokalizację – mówi Jarosław Bator.
Placówka w nowej lokalizacji będzie oddalona od centrum miasta i nie tak dogodnie położona jak obecnie. PKP SA prowadzą rozmowy z miastem na temat poprawy dojazdu. – Chodzi głównie o poprawę infrastruktury istniejącej – ul. Potrzebnej i połączenie z Połczyńską – informuje Bator.
Być może powstanie też nowy przystanek kolejowy do obsługi Muzeum. – To po naszej stronie. Rozmawiamy już o tym z PKP PLK. Według nas to byłby dobry pomysł, zwłaszcza że obok jest duża przestrzeń niewykorzystana. Gdyby powstał przystanek kolejowy, a później byłyby zagospodarowywane pozostałe tereny na Odolanach, to myślę, że by to dobrze zadziało i współgrało. Dojazd do centrum byłby dobry – zauważa Jarosław Bator.