Partnerzy serwisu:
Komunikacja

1,5 mld zł na tramwaje, torowiska, autobusy i trolejbusy

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2017-08-03 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

1,5 mld zł na tramwaje, torowiska, autobusy i trolejbusy
Fot. Witold Urbanowicz
Siedem miast zainwestuje 1,5 mld zł m.in. w nowe tramwaje i torowiska, autobusy oraz trolejbusy. Z kolei Zielona Góra doczeka się południowej obwodnicy. Umowy o dofinansowanie tych samorządowych inwestycji podpisano dzisiaj w Ministerstwie Rozwoju.

Wartość 10 przedsięwzięć, które zrealizują Bydgoszcz, Gdynia, Kraków (spółka Trasa Łagiewnicka), Poznań (3 inwestycje), Stargard, Toruń, Tychy i Zielona Góra, wynosi 1,57 mld zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) to prawie 860 mln zł.
Dziewięć z nich dotyczy transportu publicznego. Chodzi przede wszystkim o zakup tramwajów, autobusów, trolejbusów czy o przebudowę torowisk. Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński niskoemisyjny transport publiczny jest w Programie Infrastruktura i Środowisko trzecim obszarem jeśli wziąć pod uwagę wielkość przyznanych przez UE środków. - Na ten cel mamy w POIiŚ prawie 10 mld zł. Więcej przeznaczyliśmy tylko na drogi i kolej – powiedział. Z tej puli wsparcie w wysokości 3,5 mld zł otrzymały do tej pory 24 inwestycje realizowane w 13 miastach oraz na terenie gmin tworzących Komunikacyjny Związek Komunalny GOP.

Z kolei projekt Zielonej Góry polega na budowie południowej obwodnicy miasta. Pieniądze na dofinansowanie tego przedsięwzięcia - 114 mln zł - również pochodzą z POIiŚ, ale z innej puli. - W zeszłym roku przeprowadziliśmy konkurs, w którym do dofinansowania wybraliśmy 28 inwestycji. Zielonogórska obwodnica jest jedną z nich. Na 28 projektów przeznaczyliśmy w sumie 3,59 mld zł dofinansowania – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Część z ww. 10 inwestycji jest już w realizacji. Terminy ich zakończenia to, w zależności od projektu, lata 2020-2023. Wśród projektów wybranych do dofinansowania z zakresu transportu publicznego nie ma inwestycji miast z województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dla nich przeznaczona jest osobna pula pieniędzy w Programie Polska Wschodnia.

Na co pójdą pieniądze

Toruń – Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT City II (całkowita wartość projektu: 400,40 mln zł, dofinansowanie UE: 195,6 mln zł, realizacja projektu: 2015 – 2023).

Projekt obejmuje budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej (w tym budowę nowej linii do osiedla Jar), a także zakup nowego taboru tramwajowego i autobusowego (niskopodłogowe autobusy hybrydowe i elektryczne).

Bydgoszcz – Budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego, przebudową infrastruktury transportu szynowego oraz zakupem taboru w Bydgoszczy (całkowita wartość projektu: 277,07 mln zł, dofinansowanie UE: 168,3 mln zł, realizacja projektu: 2016 – 2021).

Projekt obejmuje m.in. budowę infrastruktury tramwajowej w ul. Kujawskiej, na odcinku od Ronda Kujawskiego do Ronda Bernardyńskiego, wraz z przebudową układu dróg. Przebudowana zostanie też infrastruktura tramwajowa w ciągu ul. Wojska Polskiego od pętli Magnuszewska do węzła komunikacyjnego Wojska Polskiego – Szpitalna - Szarych Szeregów – Bełzy. Ww. odcinki zostaną przyłączone do Systemu Transportowego miasta Bydgoszczy (ITS). Inwestycja zakłada też przebudowę i budowę parkingów oraz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.

Kraków (TRASA ŁAGIEWNICKA S.A) – Trasa Łagiewnicka S.A. – Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej (całkowita wartość projektu: 200,02 mln zł, dofinansowanie UE: 97,56 mln zł, realizacja projektu: 2016 – 2020).

Inwestycja obejmuje budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej na odcinku od ul. Zakopiańskiej do pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowę istniejącego torowiska w ciągu ul. Zakopiańskiej. Łączna długość wybudowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,3 km.

Tychy – Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim (całkowita wartość projektu: 164,21 mln zł, dofinansowanie UE: 100 mln zł, realizacja projektu: 2017 – 2020).

Projekt zakłada zakup taboru komunikacji miejskiej: autobusowego i trolejbusowego, pojazdów technicznych, budowę nowej trakcji trolejbusowej (1,9 km) oraz przebudowę zajezdni autobusowej.

Poznań – Program Centrum - etap I - przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 grudnia, Pl. Wolności, Towarowa (całkowita wartość projektu: 100 mln zł, dofinansowanie UE: 45,42 mln zł, realizacja projektu: 2017 – 2020).

W ramach inwestycji przebudowany zostanie układ komunikacyjny obejmujący rejon ulic: Św. Marcin, 27 Grudnia, Pl. Wolności, Mielżyńskiego, Fredry i Towarowa. Planowane jest utworzenie dodatkowych udogodnień dla ruchu rowerowego, uprzywilejowanie ruchu pieszego oraz uspokojenie ruchu samochodowego. Łączna długość przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 2,54 km.

Program Centrum - etap II - budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu w ulicy Ratajczaka (całkowita wartość projektu: 130 mln zł, dofinansowanie UE: 59,05 mln zł, realizacja projektu: 2018 – 2022).

W ramach projektu przebudowany zostanie układ komunikacyjny obejmujący rejon ulicy Ratajczaka. Inwestycja obejmuje budowę nowego i przebudowę istniejącego torowiska tramwajowego, dostosowanie istniejącego układu drogowego do projektowanej linii tramwajowej, budowę ścieżek i stojaków rowerowych oraz poszerzenie ciągów pieszych. Łączna długość budowanych i przebudowanych linii tramwajowych wyniesie 1,27 km.

Przebudowa trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego (całkowita wartość projektu: 64,43 mln zł, dofinansowanie UE: 27,25 mln zł, realizacja projektu: 2018 – 2022).

Przedmiotem projektu jest przebudowa torowiska w ul. Dąbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego/Żeromskiego do ul. Prusa o łącznej długości 1,24 km.

Gdynia – Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m. in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia (całkowita wartość projektu: 65,99 mln zł, dofinansowanie UE: 40,24 mln zł, realizacja projektu: 2017 – 2020).

Wybudowany zostanie węzeł integrujący różne środki transportu Gdynia Chylonia, powstaną buspasy na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni. Gdynia przebuduje także zatoki przystankowe, dostosuje je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zamontuje tablice informacji pasażerskiej.

Stargard – Modernizacja transportu miejskiego polegająca na zakupie 16 autobusów energooszczędnych o najmniejszej emisji CO2 i zanieczyszczeń (całkowita wartość projektu: 17,22 mln zł, dofinansowanie UE: 9,8 mln zł, realizacja projektu: 2016 – 2020).

Stargard kupi 16 nowoczesnych autobusów niskoemisyjnych spełniających normę EURO VI.

Zielona Góra – Budowa południowej obwodnicy miasta Zielona Góra w ciągu drogi krajowej (całkowita wartość projektu: 152,2 mln zł, dofinansowanie UE: 114,4 mln zł, realizacja projektu: 2018 – 2023).

Droga będzie przebiegać przez miasto Zielona Góra (dł. 11 km) i gminę Świdnica (dł. 1,6 km). Południowa obwodnica ma na celu m.in. przejęcie ruchu drogowego, zarówno z sieci dróg miejskich, jak i z Trasy Północnej (DK32), stanowiącej obwodnicę Zielonej Góry, w tym ruchu tranzytowego, poprawę komunikacji pomiędzy terenami przyłączonymi do miasta w 2015 r., tj. osiedlami: Racula, Drzonków, Kiełpin i Ochla. Zaplanowana inwestycja stanowi domknięcie „ringu” Zielonej Góry, złożonego z dróg S3, DK27 i DK32.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5