Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MPK-Łódź ogłasza przetarg na… kierowców i motorniczych. Po co?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-10-09 12:12
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-06 22:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
MPK-Łódź ogłasza przetarg na… kierowców i motorniczych. Po co?
fot. Qubal, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
MPK w Łodzi prowadzi postępowanie przetargowe na firmę, która będzie świadczyć usługi w zakresie kierowania autobusami i tramwajami. Zewnętrzny wykonawca może też wykorzystywać pracowników zatrudnionych w… MPK. – Celem jest uzyskanie możliwości elastycznego reagowania spółki na zmieniające się zapotrzebowanie. Bez takich działań spółka musiałaby zatrudniać większą liczbę kierujących, co mogłoby skutkować przerostem zatrudnienia – mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. Zamówienie obejmuje ok. 5% wszystkich zadań przewozowych w okresie trzech lat.

Łódzkie MPK prowadzi przetarg na świadczenie usług w zakresie kierowania pojazdami komunikacji miejskiej, będącymi w dyspozycji spółki. Zadanie obejmuje również wszelkie dodatkowe czynności, związane z prowadzeniem autobusów i tramwajów (prowadzenie dokumentacji, zdawanie pojazdów itp.). Usługi kierowania pojazdami świadczone będą również w nocy, we wszystkie dni tygodnia – także w niedziele i święta. Zamówienie obejmuje okres trzech lat – od początku 2016 r. do końca 2018 r.

Niekorzystny nominał pracy


To dosyć nietypowe postępowanie, tym bardziej, że MPK dysponuje przecież swoimi pracownikami. – Celem ogłaszania przetargu jest możliwość elastycznego reagowania spółki na zmieniające się zapotrzebowanie na pracowników, wynikające ze zmian w organizacji komunikacji miejskiej (objazdy, linie zastępcze, itp.) oraz z tzw. układu kalendarza , tj. możliwości zatrudnienia etatowych pracowników jedynie w nominalnym czasie pracy – mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. Jak dodaje, nominał pracy może mieć od 152 do 184 godzin, a zadania przewozowe trzeba przecież realizować codziennie.

– Bez takich działań spółka musiałaby zatrudniać większą liczbę kierujących tak aby bezpiecznie wykonywać zadania w najbardziej niekorzystnych warunkach (np. przy wysokim stopniu dodatkowych autobusów na komunikację zastępczą czy w miesiącu o niewielkim nominale czasu pracy,) co w bardziej korzystnym czasie skutkowałoby znacznym przerostem zatrudnienia – wyjaśnia Sebastian Grochala.

Zewnętrzna firma może zatrudnić kierowców… MPK

Przetarg podzielony jest na dwie części. Pierwsza obejmuje kierowanie pojazdami wyłącznie przez osoby niezwiązane stosunkiem pracy z zamawiającym. Liczba roboczogodzin średniomiesięcznie wynosi 16 tys. Co ciekawe, druga część obejmuje osoby związane stosunkiem pracy z MPK. Tu średniomiesięczną liczbę godzin określono na 8 tys. – Nie możemy ograniczyć potencjalnemu wykonawcy możliwości skorzystania z osób już zatrudnionych w MPK-Łódź. Byłoby to ograniczenie swobody działalności gospodarczej potencjalnego wykonawcy. Stąd pojawiają się dwa zadania, a w jednym z nich wskazujemy, że mogą to być nasi pracownicy, ale dodatkowo zatrudnieni u wykonawcy na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy – mówi Grochala. Jak zapewnia, normy czasu pracy pozostaną w tym przypadku zachowane, gdyż będzie tego pilnował zamawiający. – Przetarg obejmuje średnio jedynie ok. 5 % wszystkich zadań przewozowych zamawiającego – dodaje rzecznik.

MPK zapewnia, że etatowi pracownicy spółki mogą być bezpieczni o warunki pracy. – Nawet w najmniejszym procencie ogłaszanie przetargu nie ma na celu obejścia zbiorowego układu pracy i zabezpieczeń socjalnych obowiązujących w spółce. Świadczy o tym chociażby znikomy udział zadań przewozowych realizowanych w ten sposób – podkreśla Sebastian Grochala. Czy jednak pracownicy zatrudnieni u wykonawcy mogą liczyć na podobne zabezpieczenia? – Zamawiający nie wie na jakich warunkach będą zatrudnieniu kierujący u wykonawcy, gdyż nie może w to ingerować. Należy tylko przypuszczać, że złe warunki pracy spowodowałyby brak chętnych do wykonywania tego rodzaju usługi – twierdzi Grochala.

Termin składania ofert mija 12 listopada. W przetargu mogą brać udział podmioty, które w przypadku składania oferty na jedno z zadań mogą wykazać się zrealizowanym w ciągu ostatnich trzech lat zleceniem kierowania pojazdami o wartości nie mniejszej niż 2 mln zł netto (dla jednego kontraktu). W przypadku składania ofert na dwa zadania kwota ta ulega podwojeniu – dla jednego bądź łącznie dwóch kontraktów. O wyborze zadecydują przede wszystkim cena (95%) oraz kwota odpowiedzialności za szkody (5%).



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK-Łódź czeka na dofinansowanie na zakup tramwajów i elektrobusów

Prawo & Finanse

MPK-Łódź czeka na dofinansowanie na zakup tramwajów i elektrobusów

Witold Urbanowicz 18 marca 2016

Pesa sukcesywnie dostarcza tramwaje. Łódź i Bydgoszcz czekają

Komunikacja

Pesa zdążyła z tramwajami dla Łodzi

Komunikacja

Pesa zdążyła z tramwajami dla Łodzi

Witold Urbanowicz 30 grudnia 2015

Zobacz również:

MPK-Łódź czeka na dofinansowanie na zakup tramwajów i elektrobusów

Prawo & Finanse

MPK-Łódź czeka na dofinansowanie na zakup tramwajów i elektrobusów

Witold Urbanowicz 18 marca 2016

Pesa sukcesywnie dostarcza tramwaje. Łódź i Bydgoszcz czekają

Komunikacja

Pesa zdążyła z tramwajami dla Łodzi

Komunikacja

Pesa zdążyła z tramwajami dla Łodzi

Witold Urbanowicz 30 grudnia 2015

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5