Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Wrocław pozywa PKN Orlen za zawyżone ceny paliwa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pr inf. pras. MPK Wr inf. pras. MPK Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Wrocław pozywa PKN Orlen za zawyżone ceny paliwa
fot. Maciej Kulczyński
W związku z brakiem reakcji odpowiednich organów państwa na monopolistyczne działania PKN Orlen, MPK Wrocław podjęło decyzję o złożeniu pozwu ws. zawyżonych cen paliw. Spółka w samym grudniu minionego roku, jak uważa, zapłaciła prawie milion złotych więcej za olej napędowy, z powodu zawyżania cen przez monopolistę – PKN Orlen.

W czerwcu ubiegłego roku, dotychczasowy dostawca paliwa – firma Lotos – rozwiązała umowę na dostawę paliwa dla MPK Wrocław, z pięciomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Przewoźnik musiał ogłosić wówczas nowy przetarg. Orlen nie przystąpił do pierwszego przetargu, tłumacząc to tym, że MPK Wrocław chciało kalkulować cenę paliwa na podstawie zagranicznych notowań giełdowych Platt’s. Tymczasem Orlen Paliwa rozlicza wszystkie swoje kontrakty według notowań SPOT – hurtowej ceny PKN Orlen. W drugim przetargu MPK podjęło decyzję, że będzie rozliczać dostawy w oparciu o ceny hurtowe Orlenu, ale oczekując stałego rabatu.

W związku z monopolistyczną polityką prowadzoną przez PKN Orlen, w samym grudniu MPK Wrocław zapłaciło prawie milion złotych więcej za olej napędowy. Wynika to z porównania cen na giełdzie paliwowej z cenami oferowanymi przez polskiego monopolistę paliwowego.

Zmarły w styczniu prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder wystąpił na początku roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o pilne zbadanie praktyk spółki PKN Orlen. Nie przyniosło to jednak żadnego skutku. Teraz wrocławskie MPK składa pozew przeciwko swojemu aktualnemu dostawcy paliwa.

– 4 stycznia spółka złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Nie przypisujemy sobie aż takiej sprawczości, niemniej następnego dnia prezes UOKiK ogłosił, że wszczyna postępowanie. Minął już ponad miesiąc, a my nie mamy informacji, co w tym postępowaniu się dzieje. Zdecydowaliśmy się więc podjąć kolejne kroki i skorzystać z prawa dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia prawa konkurencji – wyjaśnia prawniczka MPK Wrocław, mecenas Małgorzata Ludwig.

Strata wynikająca ze sztucznego zawyżania cen paliwa przez PKN Orlen uderza bezpośrednio w budżet miasta, czyli wszystkich mieszkańców. – Od początku kadencji na tabor wydaliśmy miliard złotych. Żeby utrzymać ten poziom świadczeń dla mieszkańców, potrzebujemy środków, a tych środków samorząd ma coraz mniej, także przez monopolistyczne działania spółek podległych Skarbowi Państwa – podkreśla Sergiusz Kmiecik, przewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia. – Mamy już wypracowany model, jesteśmy skłonni dzielić się nim z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, z innymi spółkami komunalnymi – bo przecież ten problem nie tylko Wrocławia i nie tylko MPK dotyczy. Złożyliśmy doniesienie do UOKiK i urząd ten podjął postępowanie; teraz idziemy do sądu, sprawa zostanie skierowana na wokandę. Niech wolny i niezależny sąd rozstrzygnie, czy spółka rządowa może w taki sposób drenować finanse samorządu, drenować kieszenie Polaków – dodaje.

MPK Wrocław żąda od Orlenu miliona złotych, tłumacząc, że jest to strata poniesiona w wyniku polityki prowadzonej przez prezesa Daniela Obajtka i zarząd spółki. – We Wrocławiu MPK ma specjalną misję. Sytuacja finansowa spółki przekłada się bezpośrednio na jakość usług, które MPK świadczy mieszkańcom. To co zabiera marża mogłoby być przeznaczone na nowe autobusy, tramwaje, poprawę stanu torowisk – przekonuje Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia. – Chcemy, żeby ten milion złotych wrócił do mieszkańców Wrocławia, żeby ten milion złotych pracował; to wydaje się być i prawe, i sprawiedliwe. I uczciwe. Tak we Wrocławiu podchodzimy do transportu publicznego i dzielenia się tym dobrobytem, który teraz, wykorzystując swoją przewagę monopolistyczną, odbiera nam państwowy monopolista – dodaje.

Przedstawiciel ruchu samorządowego "TAK dla Polski" Karol Przywara podejmuje kwestie pośredniego wspierania Rosji poprzez utrzymywanie dostaw paliw kopalnych. – Ujawnione informacje wskazują, że przez ostatni rok Orlen wydał ok. 10 mld dolarów – czyli tyle samo, co Rosja przez ten czas na ofensywę w Ukrainie z użyciem irańskich dronów. To skandal, że Polska prowadziła interesy z Rosją, wzywając inne kraje do solidarności, a firmy do wycofania się z prowadzenia biznesów z reżimem Putina. Domagamy się ujawnienia szczegółów umowy między Orlenem a rosyjskim dostawcą. W poprzednich miesiącach prezes Obajtek tłumaczył import ropy z Rosji karą za zerwanie umowy. Ostatecznie dostawy wstrzymane zostały przez stronę rosyjską.

Zapotrzebowanie MPK Wrocław na olej napędowy do autobusów to średnio od 800 tys. do niemal 1 mln litrów miesięcznie. W 2020 roku przewoźnik płacił za paliwo ponad 34 mln zł rocznie, w 2021 r. było to 45 mln, a w roku 2022 aż 68,5 mln zł.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Komunikacja

Wrocławska #TORYwolucja nie zwalnia

Redakcja/inf. pras. 05 lipca 2023

MPK Wrocław już niebawem rozpocznie remont w ciągu ulicy Legnickiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5