Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań: Slalom wewnątrz Moderusów Gamma ma sens. Tramwaj szykowany do jazd

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-10-16 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MPK Poznań: Slalom wewnątrz Moderusów Gamma ma sens. Tramwaj szykowany do jazd
fot. MPK Poznań
Jeszcze w tym tygodniu nowy Moderus Gamma, dostarczany w ramach kontraktu na 50 tramwajów, może rozpocząć jazdy próbne w Poznaniu. Pasażerów zabierze w ciągu 3-4 tygodni, po uzyskaniu przez Modertrans homologacji. – W sumie zostanie nam 31 pociągów starszego typu do wymiany. Przygotowujemy się do kolejnego przetargu – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.

Witold Urbanowicz, Transport-Publiczny.pl: Pierwszy Moderus Gamma jest już na terenie zajezdni Franowo. Kiedy spodziewają się Państwo wyjazdu tramwaju do ruchu z pasażerami?

Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań:
Szacujemy, że nastąpi to w okresie około trzech tygodni – do miesiąca. Im szybciej Modertrans uzyska homologację, tym szybciej rozpoczniemy odbiory i wdrażanie pojazdu do obsługi linii. Natomiast pojazd pojawi się w przestrzeni miejskiej niedługo w ramach jazd testowych, być może już w tym tygodniu.

Dużo komentarzy dotyczy wnętrza i slalomowych przejść w strefie wózków. Czym jest podyktowane to rozwiązanie?

Musimy pamiętać, że to tramwaj, który ma 100% niskiej podłogi i jest wyposażony w wózki skrętne. Gdybyśmy chcieli zastosować przejście proste, musiałoby ono być bardzo wąskie z uwagi na zabezpieczenie skrajni do obrotu wózka. Dlatego też zastosowane zostało przejście w formie labiryntu. Wybraliśmy wózek skrętny, gdyż jest pod względem technicznym i eksploatacyjnym lepszy zarówno dla tramwaju, jak i dla torowiska.

Pamiętajmy też, że wspomniane przejście to nie jest przestrzeń, przez którą muszą przemieszczać się osoby na wózku inwalidzkim. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mają do dyspozycji dwa szerokie przejścia w części tramwaju poza strefą wózków.


fot. MPK Poznań

Zależało nam na jak najlepszym wykorzystaniu przestrzeni. Gdy mamy pojedyncze drzwi, które są daleko od siebie odsunięte, to wszyscy stoją w strefie drzwi, a dalej już nikt nie stoi. Chcieliśmy tego uniknąć. Sądzę, że przy eksploatacji tramwajów Gamma to rozplanowanie wnętrza zostanie pozytywnie ocenione.

W sumie Modertrans dostarczy 50 tramwajów. Co to zmieni na poznańskich torowiskach? Jakie tramwaje zostaną wycofane?

Dzisiaj nie jestem w stanie powiedzieć, czy to będą stopiątki, czy tramwaje GT8. Wiek niektórych pojazdów przekracza już 50 lat – praktycznie nieopłacalny jest ich remont. Do likwidacji w pierwszej kolejności będą szły te tramwaje, które są niesprawne technicznie bądź będą zagrażały bezpieczeństwu.

W sumie zostanie nam 31 pociągów starszego typu do wymiany. Przygotowujemy się do kolejnego przetargu – z uwzględnieniem też obsługi trasy na Naramowice. Każde kolejne powiększenie sieci będzie wymagało już dodatkowego zakupu taboru.

Kiedy ten przetarg mógłby ruszyć i skąd finansowanie?

Przygotowujemy się na stworzenie i zatwierdzenie przez miasto Poznań całej inżynierii finansowej w okolicach 2020-2021 r. Czekamy też na kolejną perspektywę unijną, przypadającą na lata 2020-2027 r., by pozyskać środki na zakup tych pojazdów. Musimy mieć jednak świadomość – nie tylko my, jako Poznań, ale wszystkie przedsiębiorstwa eksploatujące tabor tramwajowy – że przychodzi okres, kiedy te nowe tramwaje, które teraz zostały kupione, będą musiały przejść naprawę główną. Po 15 latach tramwaj podlega modernizacji – niektóre zespoły, w tym przede wszystkim instalację elektryczną, należy natychmiast wymienić. To też jest istotny nakład finansowy, co musimy w czasie uwzględnić.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Technologia SiC od Medcom w nowych tramwajach Moderus Gamma

Komunikacja

Technologia SiC od Medcom w nowych tramwajach Moderus Gamma

inf. pras. 11 października 2018

Moderus Gamma dla Poznania ujrzał światło dzienne (prezentacja)

Przestrzeń

Moderus Gamma dla Poznania ujrzał światło dzienne (prezentacja)

Witold Urbanowicz 04 października 2018

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Komunikacja

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Kasper Fiszer 05 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5