Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Poznań

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy
fot. JRElektryczny Solaris należący do MPK Poznań
MPK Poznań oficjalnie pozyskało środki na zakup 26 nowych autobusów - elektrycznych oraz wodorowych, które mają wyjechać na ulice Poznania w przyszłym roku. MPK chce pozyskać przegubowe autobusy elektryczne oraz 12-metrowe "wodorowce". W obu przypadkach ma je dostarczyć Solaris.

MPK Poznań ma już zapewnione dofinansowanie do zakupu nowych zeroemisyjnych autobusów, elektrycznych oraz wodorowych. 30 grudnia władze spółki podpisały umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w tej sprawie. Dzięki temu przewoźnik z Poznania pozyska środki w wysokości 99,475 mln złotych (100 proc. wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50 proc. w zakresie budowy infrastruktury), co ma pozwolić na zakup 26 nowych autobusów - elektrycznych oraz wodorowych.

– Korzystając z dotychczasowego doświadczenia w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakłada zakup pojazdów z wodorowym ogniwem paliwowym oraz bateryjnych, a także budowę infrastruktury ładowania. Cieszymy się, że ten wniosek został pozytywnie oceniony, czego efektem jest dzisiejsza uroczystość – mówi Jerzy Zalwowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.

Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu MPK Poznań planuje zakupić 9 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów, wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych oraz 17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). MPK rozstrzygnęło już oba przetargi w tej sprawie - wszystkie autobusy ma dostarczyć Solaris, lecz wciąż nie podpisano umowy na ich zakup.

Elementami składowymi projektu jest również szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi tych pojazdów a także budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów. Przedsiębiorstwo planuje budowę instalacji fotowoltaicznej oraz kolejnych stacji ładowania plug-in do autobusów elektrycznych na zajezdni Warszawska.

– Trzeba pamiętać, że wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes zarządu spółki. Dodaje, że z ruchu wycofanych zostanie dokładnie tyle autobusów spalinowych, ile zostanie zakupionych nowych, zeroemisyjnych.

Obecnie MPK Poznań posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich poznańskich zeroemisyjnych pojazdów był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych: pierwszy "elektryk" zadebiutował na poznańskich liniach komunikacyjnych pod koniec 2019 roku, a pierwszy "wodorowiec" - jesienią 2023 roku.

Warto przypomnieć, że w szczycie roboczym przewoźnik wysyła na trasy 240 autobusów, z czego około 80, a więc 1/3 to autobusy bezemisyjne - elektryczne oraz wodorowe.

Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Komunikacja

Poznań. Wszystkie autobusy wodorowe wróciły do służby

Komunikacja

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Poznań. Pierwsza nowa Gamma zabrała pasażerów

Komunikacja

Poznań. Wszystkie autobusy wodorowe wróciły do służby

Komunikacja

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x