MPK Poznań chciało zakupić kolejne autobusy elektryczne dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich z najnowszego konkursu CUPT. Wiemy już, że zakupu nie uda się zrealizować, ponieważ przewoźnik nie zdecydował się złożyć wniosku do wspomnianego konkursu. Bez wsparcia funduszy unijnych MPK nie jest w stanie rozstrzygnąć przetargu pozytywnie.
MPK w Poznaniu ogłosiło
kilka tygodni temu przetarg na zakup autobusów elektrycznych o długości około 18 metrów. Przewoźnik chciał nabyć 7 przegubowców w ramach zamówienia podstawowego, a także kolejne 7 sztuk dzięki prawu opcji. Łącznie więc do Poznania mogło dotrzeć 14 kolejnych elektrobusów. W najbliższym czasie tak się jednak nie stanie, bowiem MPK właśnie unieważniło przetarg na zakup pojazdów.
– Postępowanie zostało unieważnione, ponieważ Zamawiający chcąc sfinansować zamówienie z udziałem środków unijnych, z przyczyn związanych z ogłoszonymi warunkami konkursu postanowił ostatecznie nie składać wniosku o dofinansowanie. Z uwagi na fakt, że postępowanie było na etapie przed składaniem ofert Zamawiający uznał, że dalsze prowadzenie postępowania będzie w tych okolicznościach nieuzasadnione – przekazała nam rzeczniczka przewoźnika, Agnieszka Smogulecka.
O tym skąd MPK chciałoby pozyskać fundusze na wspomniany zakup,
mówił nam prezes spółki, Krzysztof Dostatni.– Pojawił się konkurs realizowany przez CUPT, z tym, że jest tam bardzo krótki okres realizacji projektu, a mianowicie koniec 2023 roku. Jest on obwarowany wieloma wymaganiami, ale będziemy starali się zdobyć dofinansowanie w ramach tej puli funduszy, tym bardziej, że lepiej punktowane będą tam projekty, które są już w trakcie realizacji. Jeśli nie uda się pozyskać funduszy z tego konkursu, to niestety nie kupimy autobusów w ramach najnowszego przetargu – tłumaczył Dostatni.
W związku z brakiem wniosku do konkursu CUPT, MPK nie miało szansy na zdobycie zewnętrznego dofinansowania i przetarg musiał zostać unieważniony.
Fiasko “elektrycznego” przetargu nie oznacza jednak, że MPK nie kupuje innych autobusów. Niedawno
przewoźnik podpisał umowę na dostawę łącznie 25 autobusów napędzanych wodorem, a rozstrzygnięty (chociaż jeszcze bez podpisania umowy)
został przetarg na konwencjonalne autobusy przegubowe. W tym ostatnim przetargu doszło do małej niespodzianki, bowiem zamówienie zdobył EvoBus. Oznacza to, że na poznańskie ulice wyjadą pierwsze w historii Mercedesy.